Kan ik geld terugkrijgen van mijn insourcer als die onder de maat presteert?
Ja. Indien partijen een adequate bonus-malus regeling hebben getroffen is bij toerekenbare tekortkoming in de nakoming een direct opeisbare boete te incasseren. Deze boete staat los van de vraag of de klant door de toerekenbare tekortkoming in de nakoming schade heeft geleden.
Als er geen bonus malus regeling is afgesproken valt men terug op de aansprakelijkheidsbepaling uit de overeenkomst. In dat geval dien je als outsourcer allereerst aan te tonen dat je de, voor vergoeding in aanmerking komende schade, geleden hebt en dat die schade een causaal verband heeft met de toerekenbare tekortkoming. Bovendien moet de insourcer op correcte wijze in gebreke gesteld zijn en hebben nagelaten binnen de daarin gestelde termijn zijn tekortkomingen te herstellen, tenzij sprake is van een fatale termijn.
Als er geen bonus malus regeling is afgesproken valt men terug op de aansprakelijkheidsbepaling uit de overeenkomst. In dat geval dien je als outsourcer allereerst aan te tonen dat je de, voor vergoeding in aanmerking komende schade, geleden hebt en dat die schade een causaal verband heeft met de toerekenbare tekortkoming. Bovendien moet de insourcer op correcte wijze in gebreke gesteld zijn en hebben nagelaten binnen de daarin gestelde termijn zijn tekortkomingen te herstellen, tenzij sprake is van een fatale termijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.