Wat zijn relevante onderdelen voor een business case?
Een business case is het financiële onderdeel van een project/programmaplan en bestaat uit:
- Eigenaar van het project/programma de aanleiding, reden, scope, doel, beoogd resultaat en investeringsvoorstel;
- De investerings en boekhoudregels voor projecten en afschrijvingen;
- Kosten (eenmalig en terugkerend) inclusief implementatiekosten;
- De gevolgen van de investering en operationele kosten hiervan op de bedrijfskosten en winstgevendheid;
- Risico assessment: welke risico en afhankelijkheden wat er ( financieel) gebeurt als de business case niet gerealiseerd wordt;
- Alternatieven die bestudeerd zijn: wat is de 0-optie, en de consequenties als programma niet uitgevoerd wordt. Welke alternatieven zijn bekeken en wat zijn daarvan de kosten, opbrengsten en voor en nadelen;
- Planning: financiële impact van tijdlijnen, mijlpalen, afhankelijkheden met andere projecten / afdelingen, mogelijke beperkingen/randvoorwaarden, risico's, benodigde resources;
- Benefits: benefits kengetallen, De opbrengsten van het project/programma en wanneer break even wordt bereikt;
- Hoe is het benefits tracking proces en hoe is de tracking & reportage van het project/programma geregeld.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.