Wat is een 'make or buy'- beslissing?
Deze, van oorsprong Amerikaanse, term beoogt de keuze duidelijk te maken die bedrijven hebben om een product of dienst zelf te produceren dan wel een product/dienst door een externe leverancier te laten aanleveren.
Vanuit de bedrijfsstrategie wordt een keuze gemaakt: wat wil de organisatie zelf doen en wat wil ze van derden betrekken. Facilitaire diensten worden vaak geheel uitbesteed. Van een productiefaciliteit wordt vaak alleen de uitvoeringstaak uitbesteed. Besturing en specialistische activiteiten die kennis en toegevoegde waarde brengen blijven vaak in eigen huis.
De beslissing om activiteiten (mensen, middelen, projecten) uit te besteden en/of in te kopen wordt de make-or-buy beslissing genoemd. Deze beslissing gaat om de keuze: of de organisatie maakt zelf, of de organisatie koopt in/besteedt uit.
Bij de make or buy beslissing wordt per product onderscheid gemaakt naar de regierol, de expertiserol en de uitvoeringsrol. De regierol heeft degene die de realisatie van het product aanstuurt. De expertiserol is toebedeeld aan degene die de benodigde specialistische kennis heeft voor het realiseren van het product. De uitvoeringsrol heeft degene die het product realiseert. Wanneer delen van de kerntaken aan leveranciers worden toevertrouwd heeft dit in veel gevallen alleen betrekking op de uitvoeringsrol. Bij niet-kerntaken zal de organisatie vaker alle rollen uitbesteden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij catering. De organisatiestrategie is maatgevend voor deze beslissing.
Vanuit de bedrijfsstrategie wordt een keuze gemaakt: wat wil de organisatie zelf doen en wat wil ze van derden betrekken. Facilitaire diensten worden vaak geheel uitbesteed. Van een productiefaciliteit wordt vaak alleen de uitvoeringstaak uitbesteed. Besturing en specialistische activiteiten die kennis en toegevoegde waarde brengen blijven vaak in eigen huis.
De beslissing om activiteiten (mensen, middelen, projecten) uit te besteden en/of in te kopen wordt de make-or-buy beslissing genoemd. Deze beslissing gaat om de keuze: of de organisatie maakt zelf, of de organisatie koopt in/besteedt uit.
Bij de make or buy beslissing wordt per product onderscheid gemaakt naar de regierol, de expertiserol en de uitvoeringsrol. De regierol heeft degene die de realisatie van het product aanstuurt. De expertiserol is toebedeeld aan degene die de benodigde specialistische kennis heeft voor het realiseren van het product. De uitvoeringsrol heeft degene die het product realiseert. Wanneer delen van de kerntaken aan leveranciers worden toevertrouwd heeft dit in veel gevallen alleen betrekking op de uitvoeringsrol. Bij niet-kerntaken zal de organisatie vaker alle rollen uitbesteden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij catering. De organisatiestrategie is maatgevend voor deze beslissing.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.