Shared service centers in één oogopslag
Wat is een shared service center?
Waarom worden shared service centers toegepast?
Wat is het doel van ssc’s in de publieke sector?
Hoeveel kosten kunnen met shared service worden bespaard?
Wat zijn voorbeelden van shared service centers?
Wat zijn gedragsaspecten rond een SSC?
Welke activiteiten kunnen door een shared service center worden uitgevoerd?
Voor welke bedrijven en instellingen zijn shared service centers relevant?
Wat zijn voorwaarden om het concept van shared service te kunnen toepassen?
Definities
Met welke andere namen wordt een ssc ook wel aangeduid?
Wat is een service firm?
Wat is een offshore ssc?
Wat is het verschil tussen een ssc en een centrale stafafdelinig?
Welke alternatieven zijn er voor het budgetteren van een SSC?
Wanneer wordt met een SSC gewerkt, wanneer met een centrale stafafdeling (CSA)?
Wat is een resultaat verantwoordelijke eenheid (RVE)?
Wat is een service level agreement (SLA) in het kader van ssc?
Wat is een dienstverleningsovereenkomst (DVO)?
Wat wordt geregeld in een SLA of DVO?
Wanneer wordt met heel uitgebreide SLA's gewerkt?
Wat zijn voorbeelden van prestatie parameters in SLA's?
Zijn er alternatieven voor SLA's?
Wat is een interne verrekenprijs (transfer price)?
Wat zijn de consequenties voor het budgetproces in het geval met een SSC wordt gewerkt?
Wanneer kan het beste met welk type verrekening worden gewerkt?
Bestaat er een alternatief voor de interne verrekenprijs?
Typen shared service centers
Welke typen ssc's kunnen worden onderscheiden?
Wat is een ssc als "interne joint venture"?
Wanneer wordt een ssc als "interne joint venture" toegepast?
Wat zijn de voordelen van een ssc als "interne joint venture"?
Wat zijn de nadelen van een ssc als "interne joint venture"?
Wat zijn specifieke aspecten van een shared service center als externe joint-venture?
Wat wordt bedoeld met een ssc als infrastructuur?
Wanneer wordt een ssc als infrastructuur toegepast?
Wat zijn de voordelen van een ssc als infrastructuur?
Wat wordt bedoeld met een ssc als verlengstuk van een centrale stafafdeling?
Wanneer wordt een ssc als verlengstuk van een centrale stafafdeling toegepast?
Voor welke activiteiten moet een ssc niet als verlengstuk van de centrale stafafdeling worden toegepast?
Wat zijn de voordelen van een ssc als verlengstuk van een centrale stafafdeling?
Wat zijn de nadelen van een ssc als verlengstuk van een centrale stafafdeling?
Wat is een ssc als afdeling binnen één divisie?
Wanneer wordt een ssc als afdeling binnen één divisie toegepast?
Wat zijn de voordelen van een ssc als afdeling binnen één van de divisies?
Wat zijn de nadelen van een ssc als afdeling binnen één van de divisies?
Wat is een ssc georganiseerd als een joint venture?
Wanneer wordt een ssc georganiseerd als een joint venture toegepast?
Wat zijn de voordelen van een ssc georganiseerd als joint venture?
Wat zijn de nadelen van een ssc georganiseerd als joint venture?
Wat is een ssc georganiseerd als zelfstandige service firm?
Wanneer maakt een onderneming gebruik van een ssc georganiseerd in een zelfstandige service firm?
Wat zijn de voordelen van het gebruikmaken van een ssc georganiseerd in een zelfstandige service firm?
Wat zijn de nadelen van het werken met een service firm?
Toepasbaarheid van shared service centers
Welke activiteiten kunnen in een ssc worden georganiseerd?
Welke activiteiten worden niet in een shared service center georganiseerd?
Voor welke ondernemingen of instellingen (in de zin van activiteit of branche) is de figuur van ssc's relevant?
Waarin verschilt het werken met een ssc in een onderneming versus non-profit instelling of overheid?
Wat is het verschil tussen een samenwerkingsorgaan (volgends de WGR) tussen gemeenten en een ssc tussen gemeenten?
Waar kunnen gemeenten terecht voor ervaringen met ssc's in of tussen gemeenten?
Wat moet de omvang van een onderneming of instelling zijn om een ssc toe te passen?
Wat moet een onderneming doen als deze niet zelf een optimale schaalgrootte kan realiseren?
Voor welk type organisatie is de ssc relevant?
Voor welke type organisaties is een ssc niet relevant?
Is een ssc relevant voor het MKB?
Besluitvorming
Wie besluit tot invoering van een ssc?
Kunnen ssc's van onderop uit de organisatie geïnitieerd worden?
Wat is een fasering in de besluitvorming om tot invoering van een ssc te komen?
Welke bevoegdheden mogen worden gedelegeerd aan een ssc-manager?
Welke bevoegdheden mogen niet worden gedelegeerd aan een ssc-manager?
Moet de Raad van Bestuur over alle aspecten van een ssc besluiten?
Waarover moet de Raad van Bestuur voorafgaand aan implementatie van een ssc besluiten nemen?
Wanneer moet de OR worden geïnformeerd over het voornemen één of meerder ssc's in te voeren?
Shared service centers en outsourcing
Wat is de relatie tussen invoering van ssc's en (business process) outsourcing?
Wanneer kan tot outsourcing van een ssc worden overgegaan?
Wat is de winst van het eerst creëren van een ssc alvorens tot outsourcing over te gaan?
Wat is er anders aan het inkopen van diensten van een "service firm" dan het inkopen van diensten van bijvoorbeeld de loodgieter?
Wat is een "complete armslength contract"?
Het verandermanagement met betrekking tot een ssc
In welke fase moet het verandermanagement plaats vinden?
Wat is het belangrijkste instrument in het proces van verandermanagement?
Op welke onderdelen van de organisatie moet het verandermanagement rond invoering van een ssc betrekking hebben?
Welke specifieke weerstanden tegen invoering van ssc's moeten overwonnen worden?
Hoe kan weerstand tegen verandering worden overwonnen?
Wat lijkt weerstand tegen verandering, maar is het niet?
Wat is vereist voor het succesvol werken met een of meerdere SSC's?
Wat wordt bedoeld met de operationele volwassenheid van het SSC?
Wat wordt bedoeld met de volwassenheid van het opdrachtgeverschap?
Wat zijn de gevolgen als het opdrachtgeverschap achterblijft bij de mate van ontwikkeling van het SSC?
Wat is demand management?
Wat is specifiek aan het verandermanagement bij invoering van een ssc?
Hoe wordt de kwaliteit van het opdrachtgeverschap door de BU geborgd?
Wat wordt bedoeld met de volwassenheid van corporate met betrekking tot de figuur van shared service centers?
De organisatie rijp maken voor een ssc
Aan welke voorwaarden moet zijn voldaan wil een organisatie kunnen beginnen aan ssc's?
Wat moet een organisatie zelf weten van ssc's en wat is de rol van externe adviseurs?
Waarom is visie op toekomstige ontwikkeling in de branche van belang bij invoering van ssc?
Waarom moet het operationeel model van de onderneming vastliggen voordat aan invoering van een ssc wordt begonnen?
De business case van een shared service center
Wat is een ssc-business case?
Op welk niveau moet de business case van een ssc worden uitgerekend?
Wie moet de ssc business case opstellen?
Aan welke opbrengsten moet een onderneming denken bij het formuleren en uitrekenen van de business case?
Aan welke kosten moet een onderneming denken bij het formuleren en uitrekenen van de business case?
Bestaat de ssc business case uitsluitend uit een calculatie?
Moet voor een ssc een risicoanalyse worden opgesteld?
Op welke niveaus dient een SSC onderworpen te worden aan operational audit?
Wie is verantwoordelijke voor risk management met betrekking tot SSC’s?
Hoe wordt een business case in de praktijk meestal gehanteerd?
Hoeveel kosten kunnen met de invoering van ssc's worden bespaard?
Bij welk voorgecalculeerd niveau van besparingen moet een onderneming niet overgaan tot het invoeren van een ssc?
Welke kosten stijgen door een ssc?
Worden de berekende kostenbesparingen ook daadwerkelijk gerealiseerd?
Welke kosteneffecten worden vaak vergeten?
Fiscale aspecten van shared service centers
Met welke belastingen kan een ssc te maken krijgen?
Wanneer speelt de BTW in de business case van een shared service center?
Wanneer speelt de BTW geen rol in de business case van een shared service center?
Hebben van BTW vrijgestelde organisaties een mogelijkheid om te voorkomen dat de BTW de kostprijs van de diensten van een ssc verhoogt?
Shared service centers en ICT, standaardisatie
Waarom is standaardisatie een issue bij het invoeren van ssc's?
Wat moet er gestandaardiseerd worden ter wille van invoering van ssc's?
Is de invoering van een ssc het middel om standaardisatie door te drukken?
Is het verstandig een bestaand proces en/of systeem van één van de business units als standaard te nemen?
Betekent standaardisatie niet een belemmering voor business units om op marktveranderingen te anticiperen of te reageren?
Wat is het belang van een stabiele IT-infrastructuur?
De consequenties van een ssc voor de business units
Welke verandering impliceert invoering van een ssc voor de BU-manager?
Wat impliceert het werken met een ssc voor de competentie van de BU-manager?
Wat houdt dat in de competentie om als goed opdrachtgever te kunnen optreden?
Hoe worden de kosten van een ssc verrekend?
Worden alle kosten van het ssc verrekend?
Kan een ssc ook waarde creëren?
Wat is het relatiepatroon tussen de business units en een ssc?
Wat is een "governing board"?
Wat is een "user board"?
Wat is de functie van account management in een ssc?
Interne verrekenprijs
Hoe wordt de interne verrekenprijs vastgesteld?
Wat wordt bedoeld met 'charge back and show back'?
Wat zijn voorbeelden van systemen voor de interne verrekenprijs?
Wat bepaalt de keuze van het systeem voor de interne verrekenprijs?
Welke fout wordt vaak gemaakt bij het bepalen van de interne verrekenprijs?
Wie besluit het systeem voor de interne verrekenprijs?
Wat kan de grondslag zijn voor de interne verrekenprijs?
Wanneer wordt voor welke grondslag gekozen?
Wie besluit de feitelijke verrekenprijzen tussen de business unit en het ssc?
Waarom stappen ondernemingen af van de interne verrekenprijs en wat is dan het alternatief?
Moet of mag een ssc winst maken?
De externe organisatie van een ssc
Conflicthantering
De interne organisatie van een ssc
De Service Level Agreement
Moet er altijd een service level agreement worden afgesloten tussen een business unit en een ssc?
Kan in plaats van een SLA worden gewerkt enkel op basis van vertrouwen?
Wat is de relatie tussen een SLA en outsourcing?
Wat moet er in een service level agreement geregeld worden?
Wat is kwaliteit van dienstverlening?
Wat is het 'gratifying-needs model'?
Wat is het 'meet expectations model'?
Wie stelt het concept SLA op?
Wie keurt de service level agreements uiteindelijk goed?
Waarom is het van belang dat de RvB de SLA’s arresteert?
De aansturing van een ssc
Wie stuurt de manager van een ssc aan?
Wat wordt bedoeld met vraagsturing (van een ssc)?
Waarom werkt vraagsturing niet met betrekking tot een ssc?
Wat wordt bedoeld met de p x q-aansturing van shared service centers?
Waarom werkt de p x q-aansturing in de praktijk niet goed?
Is er een alternatief voor de p x q-aansturing?
De invoering van een ssc
Wat zijn de valkuilen voor invoering van ssc's?
Wat is een reële tijdsplanning voor implementatie van een ssc?
Hoeveel tijd neemt de fase van besluitvorming om ssc's in te voeren in beslag?
Hoeveel tijd neemt de fase van het regelen en besluiten van de externe organisatie van een ssc in beslag?
Hoeveel tijd neemt ontwerpen van een ssc in beslag?
Welke activiteiten voert het projectteam uit tijdens invoering van het ssc?
Wat doet het team in de besluitvormingsfase?
Wat doet het team in de fase van besluitvorming rond de externe organisatie van het ssc?
Wat doet het team in de ontwerpfase van het ssc?
Wat doet het team in de implementatiefase van het ssc?
Wie is verantwoordelijk voor de nodige aanpassingen in de organisaties van de BU's tijdens de implementatiefase?
Personeelsbeleid met betrekking tot een ssc
Wat voor type medewerkers werken in een ssc?
Wat zijn de carrièreperspectieven van een ssc medewerker in vergelijking tot die van dezelfde functie in de business?
Veranderen de arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers die overgaan naar een ssc?
Verandert de managementstijl van de business manager?
Hoe kan de motivatie van medewerkers in een SSC worden bevorderd?