Aan welke opbrengsten moet een onderneming denken bij het formuleren en uitrekenen van de business case?
Eenmalig
- Verkoop overtollige productiemiddelen
- Verkoop overtollig onroerend goed
- Opbrengsten hogere bezettingsgraad kapitaalgoederen
- Hogere arbeidsproductiviteit/lagere kosten als gevolg van meer handelingen per FTE
- Geringere kosten als gevolg van hogere kwaliteit/professionaliteit
- Renteopbrengsten door beter cash management
- Opbrengsten als gevolg van fiscale compensatie (int. GSA)
- Meeropbrengsten als gevolg van betere concentratie in de operationele eenheden op de business (marktaandeel, customer retentie, omzet)
- Lagere kosten van in business units achterblijvende stafafdelingen
- Lagere kosten van IT-beheer/onderhoud
- Lagere inkoopprijzen door hogere purchasing power
- Lagere huisvestingskosten
- Opbrengsten als gevolg van standaardisatie van procedures
- Waardevermeerdering van de onderneming (goodwill als gevolg van betere routines e.d.)
- Hogere flexibiliteit/geringere ontvlechtingskosten/geringere startkosten new business
- Verminderde agency costs
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.