Wanneer kan tot outsourcing van een ssc worden overgegaan?
Als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- De contractkosten lager zijn dan interne coördinatiekosten
- Er sprake is van een hoge frequentie van transacties
- Er sprake is van weinig turbulentie in de omgeving
- Er geen switching costs, geen lock in als gevolg van specifieke standaarden (noodzaak van open standaarden) ontstaan
- Er sprake is van meerdere gelijkwaardige toeleveranciers
- De toeleverancier met generieke technologieën kan werken
- De kwaliteit van de diensten of goederen eenvoudig en direct is te bepalen
- Contractverplichtingen snel en goedkoop afgedwongen kunnen worden
- De toeleverancier geen misbruik kan maken van vertrouwelijke informatie uit de dienstverlening
- De toeleverancier niet eenvoudig voorwaarts kan integreren
- De toeleverancier niet voldoende marktmacht heeft om de prijs te dicteren, ook niet van gewijzigde of nieuwe diensten
- Dat de service provider naadloos meedoet in de innovatie van producten, diensten en processen van de outsourcende partij
- Dat de outsourcende partij een heldere architectuur heeft van zijn waardepropositie naar zijn afnemers, en de interfaces van de processen/modules zijn gedefinieerd in die architectuur en de outsourcende partij eigenaar blijft van die architectuur.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.