Waarom worden shared service centers toegepast?
Redenen zijn:
- Het elimineren van de kosten van duplicatie van processen en daarmee de kosten van decentralisatie
- Het benutten van schallgrootte
- Het benutten van economies of scope, dat wil zeggen dat dezelfde kennis parallel in meerdere business units wordt toegepast zonder extra kosten;
- (2+3): het realiseren van een betere kwaliteit dienstverlening bij gelijk volume tegen lagere kosten;
- Het realiseren van back office proces-synergieën
- Het realiseren van kennissynergieën in mid-offices
- Het realiseren van klant-synergieën in front-office shared service centers
- Het realiseren van standaardisatie in transactie-informatie in de administratie om daar mee samenwerking het het realiseren van synergieën mogelijk te maken;
- Het standaardiseren van basis-processen om daarmee een hogere flexibiliteit in de bedrijfsvoering en strategie te realiseren.
- Een betere positie op de arbeidsmarkt voor specifieke professionals
- Instrument voor de transformatie naar de information-based organisatie, in het bijzonder om door de combinatie van Financial SSC’s en ICT-SSC’s de informatie disembedded te organiseren buiten de structuur van de interne organisatie: transparantie, verminderen van risico’s.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.