Wat zijn maatregelen om a priori het ontstaan van conflicten te voorkomen?
Maatregelen:
- Duidelijkheid over welke doelstellingen wel en welke niet met het ssc worden nagestreefd;
- Duidelijkheid over wat het ssc wel moet doen voor wie en wat en voor wie niet;
- Duidelijkheid over de ophanging, de aansturing en het toezicht op de manager van het ssc;
- Het doen accepteren en internaliseren van het werken van ssc's bij de BU-managers;
- Het kiezen van een ssc-manager met een juiste rol-opvatting en persoonlijkheid;
- Het aanpassen van de planning & control-cyclus van de onderneming als geheel waarin het budget van de ssc wordt vastgesteld en de transfer prices;
- Een sfeer van open communicatie om issues te kunnen bespreken;
- Een Raad van Bestuur die begrijpt dat die uiteindelijk conflicten moet oplossen en een cultuur waarin betrokken weten dat die conflicten die ze niet zelf kunnen oplossen moeten en kunnen melden aan het hoger management. Daarbij moet gelden dat het niet tijdig melden van conflicten wordt afgestraft, en niet een cultuur ontstaat waarin het melden van conflicten wordt afgestraft.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.