Betekent standaardisatie niet een belemmering voor business units om op marktveranderingen te anticiperen of te reageren?
Op het eerste gezicht lijkt er een spanning te bestaan tussen standaardisatie en differentiatie van producten en diensten, nodig uit oogpunt van market responsiveness. De idiosyncratische systemen en processen die in het verleden door de afzonderlijke divisies en werkmaatschappijen werden ontwikkeld en toegepast, hadden meer te maken met de behoefte aan autonomie, een eigen identiteit, het verleden, dan dat ze het gevolg waren van een rationeel doordenken van processen.
Daarnaast is het zo dat als gevolg van ontwikkelingen in de technologie producten en diensten in veel gevallen steeds beter in basiscomponenten ontleed kunnen worden. In het bijzonder de data-aspecten van zulke componenten lenen zich goed voor standaardisatie, een aantal bouwstenen ook (bijvoorbeeld door embedded software), maar uiteraard is er een aantal marktspecifieke elementen die in de business units moeten blijven.
Daarnaast is het zo dat als gevolg van ontwikkelingen in de technologie producten en diensten in veel gevallen steeds beter in basiscomponenten ontleed kunnen worden. In het bijzonder de data-aspecten van zulke componenten lenen zich goed voor standaardisatie, een aantal bouwstenen ook (bijvoorbeeld door embedded software), maar uiteraard is er een aantal marktspecifieke elementen die in de business units moeten blijven.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.