Wat zijn moderne voorbeelden van buzzmarketing?
Het bekende Amerikaanse luxe-ijsmerk Häagen-Dasz gaf in Nederland jarenlang geen cent uit aan reclame. Het merk werd groot met behulp van een goed georganiseerde fluistercampagne onder societyfiguren en culinair journalisten, waardoor ook ‘gewone’ mensen er in de winkel naar gingen vragen.
Telecombedrijf BEN werd in 1999 als merk gelanceerd met een fluistercampagne: zes weken lang werd het Nederlandse publiek bestookt met de kreet ‘Ik Ben’ zonder dat er bij werd verteld waar het over ging. Tegen de tijd dat de koppeling met het product werd gemaakt, was Ben als merk al een begrip doordat mensen er over ‘fluisterden’.
In de VS trachtte 7-UP de nieuwe frisdrank ‘Raging Cow’ met behulp van 'onafhankelijke' weblogs te introduceren. De digitale dagboeken werden door ingehuurde en gecoachte tieners geschreven en via internet verspreid. Deze buzz-campagne werd door dezelfde tieners doorgeprikt waarna 7-UP zich genoodzaakt voelde de campagne te stoppen.
Telecombedrijf BEN werd in 1999 als merk gelanceerd met een fluistercampagne: zes weken lang werd het Nederlandse publiek bestookt met de kreet ‘Ik Ben’ zonder dat er bij werd verteld waar het over ging. Tegen de tijd dat de koppeling met het product werd gemaakt, was Ben als merk al een begrip doordat mensen er over ‘fluisterden’.
In de VS trachtte 7-UP de nieuwe frisdrank ‘Raging Cow’ met behulp van 'onafhankelijke' weblogs te introduceren. De digitale dagboeken werden door ingehuurde en gecoachte tieners geschreven en via internet verspreid. Deze buzz-campagne werd door dezelfde tieners doorgeprikt waarna 7-UP zich genoodzaakt voelde de campagne te stoppen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.