Wat is de customer marketing methode?
Dit is een door de Amerikaan Jay Curry ontwikkelde methode om het resultaat van marketingactiviteiten te verbeteren door het rendement, het koopgedrag en de tevredenheid van klanten nauwkeurig te meten en te registreren en in haalbare (verkoop)doelen te vertalen. Centraal in de customer marketing methode staat het gebruik van de klantenpiramide. De klantenpiramide is een handig hulpmiddel om uw klantenbestand in kaart te brengen.Het is gebaseerd op het Pareto-principe, ook bekend als de 80/20-regel. De piramide maakt in een oogopslag overzichtelijk in welke mate bestaande klanten bijdragen aan de omzet. Curry segmenteert klantenbestand naar omzet, oftewel: 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet. Nog specifieker: van de 20% hoort 1% tot het segment topklanten, 4% tot de grote klanten en 15% tot de middelgrote klanten. Op basis van deze gegevens is het mogelijk om per klantengroep de juiste marketingstrategie bepalen.
De overige 80% is onder te verdelen in kleine klanten die af en toe een aankoop doen; inactieve klanten die weleens wat gekocht hebben, maar dit nu niet meer doen; prospects die voldoen aan uw klantprofiel, maar waar u nog nooit zaken mee hebt gedaan en tot slot de suspects die uw diensten of producten nog helemaal niet kennen.
Als we op de bovenste 20% van de klanten inzoomen, zijn deze groepen ook nog onder te verdelen in procenten van de omzet. De top, de A-klanten (1%), zorgt voor 40% van de omzet, de grote klanten, B-klanten (4%), zorgen voor 25% van de omzet en de middelgrote klanten, C-klanten (15%), zorgen voor 15% van de omzet.
De overige 80% is onder te verdelen in kleine klanten die af en toe een aankoop doen; inactieve klanten die weleens wat gekocht hebben, maar dit nu niet meer doen; prospects die voldoen aan uw klantprofiel, maar waar u nog nooit zaken mee hebt gedaan en tot slot de suspects die uw diensten of producten nog helemaal niet kennen.
Als we op de bovenste 20% van de klanten inzoomen, zijn deze groepen ook nog onder te verdelen in procenten van de omzet. De top, de A-klanten (1%), zorgt voor 40% van de omzet, de grote klanten, B-klanten (4%), zorgen voor 25% van de omzet en de middelgrote klanten, C-klanten (15%), zorgen voor 15% van de omzet.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.