Wat houdt de Reclamecode Fieldmarketing (RFM) in?
Per 1 januari 2016 is de Reclamecode Fieldmarketing (RFM), onderdeel van de Nederlandse Reclame Code in werking getreden. Deze moet ervoor zorgen dat bedrijven ook in de toekomst kunnen blijven werven buiten de reguliere verkoopruimte. Zo omvat de Reclamecode Fieldmarketing bijvoorbeeld regels voor het respectvol benaderen van consumenten en gewenste werftijden voor colportage. De RFM omvat onder andere de volgende verplichtingen:
- Er mogen op grond van de RFM namelijk geen aanbiedingen worden gedaan aan consumenten van wie wordt vermoed dat zij onder de 18 jaar zijn;
- De fieldmarketeer moet duidelijk aangeven voor welk bedrijf hij werft en het commerciële of charitatieve oogmerk van het gesprek duidelijk maken aan de consument;
- Het is niet toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen van consumenten van wie wordt vermoed dat zij onder de 16 jaar zijn, zonder toestemming van de wettelijk ouder of voogd;
- Tijdens de uitvoering van de Fieldmarketing activiteiten:
- mag een consument niet worden misleid of agressief worden benaderd;
- mag de consument slechts eenmaal per passage worden aangesproken;
- mag een consument met maximaal twee fieldmarketeers worden benaderd voor een gesprek;
- als een consument ondubbelzinnig aangeeft geen interesse te hebben, moeten de fieldmarketeers hun benadering staken. Zo moeten Bel-niet-aan-stickers van de Consumentenbond en televisieprogramma Kassa worden gerespecteerd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.