Wat zijn voorbeelden van non-acceptatie van een product?
Grundig en Philips brachten in 1975 Video 2000 op de markt, een nieuwe standaard voor videorecorders. Sony deed hetzelfde met Betamax en JVC met VHS. Hoewel de kwaliteit van de systemen van Philips en Sony beter was, slaagde alleen JVC erin de meerwaarde van de nieuwe standaard aan de consument duidelijk te maken door het te koppelen aan de verhuur van videofilms en zo een referentiekader te scheppen voor het praktische gebruik. Philips leed uiteindelijk groot verlies op Video 2000.
In 1999 bracht Gulpener Brouwerij een bier voor vrouwen op de markt: Brunette. Twee jaar later werd het product van de markt gehaald omdat de doelgroep niet bleek te zitten wachten op een ‘vrouwelijk’ bier. Nog sneller was de ondergang van Zinniz, een ‘freshbeer’ van Grolsch dat in 2002 werd gelanceerd. Ondanks een dure marketingcampagne sloeg het product niet aan en verdween binnen een jaar uit de schappen van de supermarkt.
In 1999 bracht Gulpener Brouwerij een bier voor vrouwen op de markt: Brunette. Twee jaar later werd het product van de markt gehaald omdat de doelgroep niet bleek te zitten wachten op een ‘vrouwelijk’ bier. Nog sneller was de ondergang van Zinniz, een ‘freshbeer’ van Grolsch dat in 2002 werd gelanceerd. Ondanks een dure marketingcampagne sloeg het product niet aan en verdween binnen een jaar uit de schappen van de supermarkt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.