Waarom neemt het belang van de shop-in-shop de laatste jaren weer toe?
Het winkelaanbod in de Nederlandse winkelstraten is aan het veranderen. Steeds meer internationale merken en winkelketens willen zich op de Nederlandse markt presenteren. Maar een tekort aan betaalbare A1-winkellocaties dwingt tot creatieve oplossingen. Eén daarvan is de shop-in-shop: merken huren een deel van een winkel of een aantal vierkante meters in een warenhuis en exploiteren daar hun eigen miniwinkel.
Het voordeel van een shop-in-shop is tweeledig: voor de verhuurder van de locatie kan het de winkel, bvb. een warenhuis, meer cachet geven als een groot merk in een eigen hoek een winkeltje inricht dat er mooi vormgegeven en aantrekkelijk uitziet. En voor de huurder kan het voordelig zijn om tegen relatief lage kosten toch op een A1-locatie te zitten. De Bijenkorf heeft het shop-in-shop concept succesvol omarmt. Vooral in Amsterdam is de omzet fors gestegen ("meer dan 10%") door topmerken als Louis Vuitton een eigen ‘winkel’ aan te bieden.
Het voordeel van een shop-in-shop is tweeledig: voor de verhuurder van de locatie kan het de winkel, bvb. een warenhuis, meer cachet geven als een groot merk in een eigen hoek een winkeltje inricht dat er mooi vormgegeven en aantrekkelijk uitziet. En voor de huurder kan het voordelig zijn om tegen relatief lage kosten toch op een A1-locatie te zitten. De Bijenkorf heeft het shop-in-shop concept succesvol omarmt. Vooral in Amsterdam is de omzet fors gestegen ("meer dan 10%") door topmerken als Louis Vuitton een eigen ‘winkel’ aan te bieden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.