Wat zijn voorbeelden van guerillamarkting?
Voorbeelden van guerillamarkting zijn:
- UNICEF Finland wilde aandacht vragen voor de rechten van kinderen. Om een discussie te starten, werden in 13 verschillende steden tegelijkertijd kinderwagens met geluidsapparatuur in de winterkou neergezet. De kinderwagen maakte een babygeluid en er leek geen eigenaar te zijn. In de kinderwagen lag een briefje: ’Dank voor je zorg. We hopen dat er meer mensen zijn zoals jij. UNICEF: be a mom for a moment’. De actie was een groot succes, vooral ook dankzij de aandacht die radio, TV en dagbladen aan de actie besteedden. De campagne had daardoor binnen twee dagen een bereik van 80% van de Finse bevolking.
- Bavaria wist in korte tijd wereldwijd aandacht voor haar biermerk te creëren door bij voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika vrouwelijke supporters in charmante oranje jurkjes op de tribune te zetten. De FIFA trad hard op tegen deze vorm van sluikreclame.
- eBay schreef historie door in grote Amerikaanse steden op lege winkelpanden posters te plakken met de tekst ‘Moved to eBay’.
- 3M bracht in Canada zijn kogelvrije glas onder de aandacht door op straat vitrines te plaatsen gevuld met dollars. Of ze ook echt waren vertelt het verhaal niet.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.