Wat wordt bedoeld met phygital?
Met phygital wordt de combinatie van offline en online communicatie bedoeld, een samentrekking van physical en digital. Denk bijvoorbeeld aan de productinformatie die mensen op hun smartphone zoeken als zij fysiek aan het winkelen zijn. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 50% van de consumenten gebruik maakt van online bronnen tijdens het winkelen. Zo vergelijken ze online bijvoorbeeld de prijs in de winkel met de prijzen van andere aanbieders, of ze checken of er andere kleuren of modellen te krijgen zijn; online of in een andere winkel. Van de mensen die (fysiek) gaan shoppen wil overigens 20 procent ook van tevoren weten hoe druk het in een bepaalde winkel is, en ze checken dit online. Aan klanten in de fysieke winkel wordt gevraagd om hun contactgegevens achter te laten, waarop deze klanten een beloning vinden in hun mailbox.
De kunst van phygital marketingis om real life-ervaringen intenser of bijzonderder te maken met interactieve mobiele technologie. Een fysieke ervaring beklijft doorgaans namelijk beter dan een digitale. Vooral in de retail, horeca en hotelbranche kan de combinatie van fysieke en digitale communicatie en ervaringen een verrijking zijn. Denk aan de mogelijkheid om in een fysieke winkel producten aan te raken en te proberen voordat je ze online bestelt, maar ook aan mobiele apps, interactieve etalages, virtuele passpiegels en digitale kiosken die klanten informatie geven over producten. Of kijk naar interactieve kiosken, met informatie over de producten, aanbiedingen, een overzicht van het hele assortiment en de mogelijkheid om thuis te bezorgen. Hologrammen (waarmee je producten in 3D kunt laten zien) of haptische technologie (waarmee je met een speciale handschoen tastbaarheid simuleert) zijn andere voorbeelden. Ook verkoopmedewerkers met digitale gadgets kunnen het winkelplezier en de band tussen merk en klant verhogen. Door tablets en handhelds met product- en voorraadinformatie, klantprofielen en aankoopgeschiedenis te gebruiken, kunnen verkopers beter advies geven, en bijvoorbeeld de voorraad checken of meteen bestellen.
De kunst van phygital marketingis om real life-ervaringen intenser of bijzonderder te maken met interactieve mobiele technologie. Een fysieke ervaring beklijft doorgaans namelijk beter dan een digitale. Vooral in de retail, horeca en hotelbranche kan de combinatie van fysieke en digitale communicatie en ervaringen een verrijking zijn. Denk aan de mogelijkheid om in een fysieke winkel producten aan te raken en te proberen voordat je ze online bestelt, maar ook aan mobiele apps, interactieve etalages, virtuele passpiegels en digitale kiosken die klanten informatie geven over producten. Of kijk naar interactieve kiosken, met informatie over de producten, aanbiedingen, een overzicht van het hele assortiment en de mogelijkheid om thuis te bezorgen. Hologrammen (waarmee je producten in 3D kunt laten zien) of haptische technologie (waarmee je met een speciale handschoen tastbaarheid simuleert) zijn andere voorbeelden. Ook verkoopmedewerkers met digitale gadgets kunnen het winkelplezier en de band tussen merk en klant verhogen. Door tablets en handhelds met product- en voorraadinformatie, klantprofielen en aankoopgeschiedenis te gebruiken, kunnen verkopers beter advies geven, en bijvoorbeeld de voorraad checken of meteen bestellen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.