Wat is de-marketing?
Bij de-marketing tracht een bedrijf of organisatie de vraag naar een bepaald product of dienst terug te dringen, bv. omdat het schaars is (energie, tropisch hardhout), of gevaarlijk voor de volksgezondheid (roken, drinken, vet eten). Bij de-marketing slaan bedrijfsleven en (doorgaans) overheid de handen ineen waarbij het bedrijfsleven een alternatief product aanbiedt en in de markt zet en de overheid een moreel appel doet het oude product te laten staan. Voorbeeld is de campagne Plastic Heroes waarbij de overheid platic inzamelt en een moreel appel doet op burgers het gebruik van plastic te minderen, en de verpakkingsindustrie alternatieve, duurzame verpakkingen ontwikkelt en op de markt brengt.
Het Indiase Tata Motors (o.a. eigenaar van Jaguar en Land Rover) bracht in 2008 in het thuisland de goedkope Tata Nano of ‘People’s Car’ op de markt. De vraag explodeerde waardoor de fabriek niet meer kon leveren. Met een de-marketingcampagne slaagde het bedrijf er met succes in de vraag af te remmen en de aandacht tijdelijk op andere mobiliteitsproducten van het concern te richten.
Het Indiase Tata Motors (o.a. eigenaar van Jaguar en Land Rover) bracht in 2008 in het thuisland de goedkope Tata Nano of ‘People’s Car’ op de markt. De vraag explodeerde waardoor de fabriek niet meer kon leveren. Met een de-marketingcampagne slaagde het bedrijf er met succes in de vraag af te remmen en de aandacht tijdelijk op andere mobiliteitsproducten van het concern te richten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.