Wanneer is een papieren catalogus het meest effectief?
Een catalogus kan de omzet zodanig stuwen dat het loont om kosten te maken voor productie, druk en verspreiding. Een catalogus kan effectief zijn onder de volgende voorwaarden:
- Zet online en papier naast elkaar in (omni-channel) - Een catalogus biedt de lezer de mogelijkheid op z'n gemak producten te bekijken. Al bladerend maken potentiële klanten een eerste selectie, daarna kunnen ze naar de winkel gaan of gericht online kijken en bestellen. Het vervangt de andere kanalen dus niet, maar versterkt deze. Volgens onderzoek presteren webwinkels met catalogus beter dan die zonder.
- Presenteer de inhoud van de catalogus op diverse manieren (multimediaaal) - Maak van de catalogus een e-book (pdf) of ontwikkel een app en verrijk deze met filmpjes en foto's, zodat lezers kunnen bladeren op telefoon of tablet. Of pas augmented reality toe: in de IKEA-app, bijvoorbeeld kan de bezoeker kijken hoe de kasten, bedden en andere producten in zijn eigen huis staan.
- Denk na over interactiviteit - Neem in de papieren catalogus een link naar de webwinkel of mobiele site op. QR-codes zijn geschikt om te verwijzen naar een productpagina. Met een augmented reality-app is het mogelijk om de echte en de virtuele wereld te laten samensmelten. Neem op z'n minst enkele kortingsbonnen op om de respons op de catalogus te meten.
- Zorg voor onderscheid - Met een catalogus kun je je makkelijk onderscheiden van concurrenten die enkel online actief zijn. De afzender van de catalogus moet dan wel duidelijk herkenbaar zijn en ook moet de catalogus uitnodigend zijn. Veel bedrijven die een catalogus uitgeven, maken er eerder een tijdschrift van (in de geest van de Allerhande van AH) of een stijlgids (zoals H&M), die eerder bedoeld is om mensen te inspireren om iets te kopen dan om een overzicht te geven van alle producten.
- Wees selectief in de distributie - Productie en distributie van drukwerk is duurder dan digitale direct mail. Verspreid de catalogus dan ook selectief een catalogus onder specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld in postcodegebieden met een laag internetgebruik. Of verzamel adressen van degenen die toestemming geven om hen te benaderen (opt-in).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.