Waaruit bestaat de relatie tussen het bestuur van een stichting en de directie?
Deze realatie bestaat uit:
- Werkgever-relatie
- Het bestuur benoemt, beoordeelt, beloont, schorst en ontslaat de Algemeen Directeur
- De opdracht-relatie
- Het bestuur verleent de Algemeen Directeur een opdracht door middel van een door het bestuur vastgesteld (jaarlijks en meerjaren) beleidsplan:
- Aanbod van onderwijs naar grondslag, capaciteit, typen, geografische spreiding, kwaliteitsniveau, etc.
- Ondersteunende activiteiten: onderwijskundig, management development, arbeidsvoorwaarden, facilitair, relaties met relevante instellingen
- Attributie van beslissingsbevoegdheden (en handelingsbevoegdheid) door middel van een goedgekeurde begroting (behoudens voorbehouden bevoegdheden), waarin o.m.:
- Te realiseren operationele doelstellingen
- Te realiseren investeringen in mensen en middelen en relaties met de omgeving
- Allocatie van middelen naar activiteiten
- De toezichtrelatie
- Het er op toezien dat Algemeen Directeur zich houdt aan de uitgangspunten van de stichting, de statuten van de stichting, het beleidsplan, de begroting, gestelde normen en waarden
- Het zo nodig geven van corrigerende opdrachten
- Het daartoe opleggen van een bestuurskalender waarin staat wanneer welke stukken ter consideratie en goedkeuring aan het bestuur dienen te worden voorgelegd
- De advies-relatie
- Het bestuur staat de Algemeen Directeur met raad en daad terzijde
- Het verlenen van décharge
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 190 vragen en antwoorden over Corporate Governance.