Is een slapend dienstverband strijdig met goed werkgeversschap?
Een werkgever kan een financieel belang hebben bij het slapend houden van een arbeidsovereenkomst met een langdurig zieke werknemer. Dit is vooral het geval als een dienstverband moet worden afgewikkeld onder toekenning van een transitievergoeding, terwijl compensatie onzeker is. Een werknemer heeft in principe recht op een transitievergoeding als een dienstverband twee jaar of langer heeft geduurd en het dienstverband op initiatief van de werkgever eindigt. De aanvraag van een ontslagvergunning zou door UWV nog kunnen worden afgewezen. Daarnaast is er nog (een kleine) kans op een herbeoordeling van de werkcapaciteit van de werknemer.
De rechter moet beoordelen of het slapend houden van het dienstverband door de werkgever is aan te merken als ernstig verwijtbaar handelen of nalaten. De rechter overweegt daarbij de volgende aspecten:
De rechter moet beoordelen of het slapend houden van het dienstverband door de werkgever is aan te merken als ernstig verwijtbaar handelen of nalaten. De rechter overweegt daarbij de volgende aspecten:
- Keuzevrijheid: het is de beleidsvrijheid van de werkgever om een arbeidsovereenkomst met een werknemer die meer dan twee jaar arbeidsongeschikt is, door opzegging te beëindigen. Er is geen wettelijk plicht om dit te doen;
- Nieuwe wetgeving: met de invoering van de wet compensatie transitievergoeding ontstaat geen verplichting voor de werkgever om een slapend dienstverband te beëindigen;
- Financieel belang werkgever: de werkgever kan een verzoek tot compensatie op zijn vroegst op 1 april 2020 indienen. Dat betekent dat een werkgever voor die datum transitievergoedingen moet voorfinancieren. Wanneer de werkgever daarvoor geheel of gedeeltelijk via UWV wordt gecompenseerd, is onduidelijk. De werkgever heeft daarmee een te respecteren financieel belang om slapende dienstverbanden niet te willen beëindigen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 276 vragen en antwoorden over Arbeidsongeschiktheid Participatiewet.