Wat zijn de voor- en nadelen van crowdfunding?
Tot de pluspunten horen:
- Marketingfunctie - Het grote voordeel van crowdfunding is de marketing-functie ervan: uw bedrijf en producten/diensten staan volop in de schijnwerpers, zeker als de campagne succes heeft. Een crowdfundingcampagne kost je ook behoorlijk wat tijd. Daarnaast haalt ongeveer 75 procent van de campagnes niet het gewenste doel. Zorg dus dat u een sterke crowdfundingcampagne neerzet die een goede kans van slagen heeft;
- Groeit snel - In 2011 werd er in Nederland 2,5 miljoen euro gefinancierd via de crowd, in 2012 14 miljoen, in 2013 32 miljoen en in 2014 ongeveer 75 miljoen euro;
- Betrokkenheid klanten/fans.
- Financiën openbaar - Het marketingvoordeel is ook meteen een nadeel: Een grote groep krijgt uw plannen onder ogen. Dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn. Je moet je voor een groot deel bloot geven, bijvoorbeeld ook je financiën openbaar maken;
- Goede campagne kost veel tijd;
- +/- 75 procent van de campagnes mislukt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.