Hoe moet het doelbedrag voor crowdfunding worden bepaald?
Met crowdfundingcampagnes kunnen miljoenen worden opgehaald. Tegelijkertijd is crowdfunding niet gemakkelijk: hoge doelbedragen zijn maar voor een klein deel van de projecten weggelegd. De meeste crowdfundingplatforms hanteren het no cure no pay-principe: wanneer het doelbedrag niet wordt behaald krijgen alle investeerders hun inleg terug. Ook is het bij veel platforms mogelijk om een 'stretched goal' in te voeren. Wanneer het eerste doelbedrag binnen de vastgestelde tijd wordt behaald, mag de resterende tijd worden gebruikt om een tweede, hoger doelbedrag te behalen.
Er zijn verschillende manieren om het doelbedrag te bepalen. Kijk niet enkel naar wat u wilt ophalen, maar ook naar wat u kunt ophalen:
Er zijn verschillende manieren om het doelbedrag te bepalen. Kijk niet enkel naar wat u wilt ophalen, maar ook naar wat u kunt ophalen:
- Bepaal het doelbedrag aan de hand van kosten van het project - Wees altijd transparant over de besteding van het doelbedrag. Ook hier geldt: hoe concreter, hoe beter, dit verhoogt het vertrouwen. Laat eventueel ook zien ook zien hoe u geld besteed dat bovenop het gestelde doel binnenkomt;
- Bepaal het doelbedrag aan de hand van de community - Maak een realistische inschatting over het bedrag dat u kunt ophalen, door uit elke community enkele mensen eerlijke feedback te vragen. Vraag hen vervolgens of ze mee zouden doen (vrijblijvend!) en voor hoeveel;
- Bepaal het doelbedrag aan de hand van gemiddelden - Bekijk wat vergelijkbare campagnes zoal ophalen. Let hierbij op hetzelfde crowdfundingmodel en een zelfde soort project. Wijkt uw doelbedrag erg veel af, stel het doelbedrag dan richting het gemiddelde bij;
- Vergelijk de financieringsvraag en de schattingen - Als er een groot verschil tussen de kosten (wat u wilt ophalen) en de inschattingen van de capaciteit (wat u kunt ophalen), dan moet het doelbedrag worden aangepast. Het project kan te groot zijn om te crowdfunden. Scherp in dat geval het project aan of formuleer deelprojecten;
- Dubbelcheck - Controleer in uw netwerk wat een realistisch doelbedrag is. Investeerders zijn namelijk meer geneigd om bij te dragen aan projecten met een doelbedrag dat hen realistisch lijkt dan aan projecten met een doelbedrag dat erg hoog of juist erg laag gevonden wordt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.