Waar moet je aan denken bij de keuze van een bedrijfsnaam of handelsnaam?

Een aantal richtlijnen:
  1. Besteed er voldoende aandacht aan - Hoewel het niet verboden is om een eerder gekozen bedrijfsnaam na verloop van tijd aan te passen, maar om voor de hand liggende redenen is dit zowel praktisch als marketingtechnisch gezien meestal niet wenselijk. Neem de tijd om te controleren of deze bedrijfsnaam niet te dicht in de buurt komt van een bestaande concurrent of in strijd is met andere regels;
  2. Ga voor duidelijkheid - Een goede handelsnaam zegt veel over een bedrijf: hoe meer de gekozen handelsnaam van toepassing is op het bedrijf en product of dienst, hoe beter. Als een potentiële nieuwe klant niet meteen kan zien waarvoor ze bij u terecht kunnen, zal hij snel geneigd zijn om naar de concurrent te gaan;
  3. Maak uw bedrijfsnaam onderscheidend - Een belangrijke voorwaarde van een goede handelsnaam is dat u zich hiermee voldoende kunt onderscheiden. Dat wil zeggen dat u - ook voor de wet - niet kunt volstaan met een veelgebruikt begrip, zoals Dierenwinkel, Banketbakker of Psychopraktijk. Wat wél is toegestaan (en duidelijk voor klanten), is door iets aan deze definitie toe te voegen (bijvoorbeeld de eigen naam of een omschrijving).
  4. De bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Het spreekt eigenlijk voor zich, maar het is dus nooit toegestaan om de letters bv gebruiken als u voor een andere rechtsvorm heeft gekozen. Ook een handelsnaam als 'Ikea-sale' of 'Hemaworst' zal problemen opleveren.
  5. Respecteer bestaande handelsnamen en -merken - Hou rekening houden met de aard van de onderneming en het werkgebied waarin u opereert. Een nieuwe supermarkt mag u niet 'Albert Hein' noemen, ook niet als u zelf toevallig zo heet of Hein anders spelt. Een bestaande naam hoeft echter niet problematisch te zijn, mits de afstand tussen de bestaande en uw nieuwe vestiging voldoende is;
  6. Let op de spelling - Een goede bedrijfsnaam is gemakkelijk te googelen (en dus te spellen). Bijkomend voordeel is dat, wanneer de bedrijfsnaam van de zakelijke website wordt verwerkt in de domeinnaam, dit een positief effect zal hebben op de online vindbaarheid van uw bedrijf of merk;
  7. Lokaal of internationaal - Als u internationale ambitie heeft hou dit in dan achterhoofd bij het bedenken van een goede product- of handelsnaam. De naam moet in dat geval gemakkelijk te vertalen zijn naar andere talen en culturen. Ga ook na of welke betekenis de naam heeft in de taal van het land waar u het product wil gaan aanbieden. Verwerk ook niet een plaatsnaam in de bedrijfsnaam, ook al bent u van plan om voorlopig alleen op lokaal niveau te opereren. Dit maakt uitbreiding van het werkgebied naar andere regio's eenvoudiger;
  8. Gebruik niet uw eigen naam - Tenzij de onderneming uitgroeit tot een succesvol familiebedrijf waarin een eventuele opvolger voor de hand lift, is verkoop van de onderneming (met behoud van de naam) lastig te verkopen aan een andere partij. Koppeling niet een eigennaam aan de onderneming, maar de producten of diensten;
  9. Controleer of de bedrijfsnaam is toegestaan - De naam mag in geen geval verkeerde verwachtingen opwekken, tekens als (), # of ! niet zijn toegestaan en de beoogde handelsnaam mag niet te veel mag lijken op bestaande bedrijfsnamen. En dat geldt echt niet alleen voor het kopiëren van landelijke (merk)namen; ook kleinere ondernemers kunnen protest aantekenen tegen een (product)naam die te veel lijkt op hun bedrijf. Om vast te stellen of de bedrijfsnaam niet in strijd is met bestaande merken, kunt u vervolgens de hulp inschakelen van de KvK en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) in Den Haag. Controleer de beschikbaarheid van de domeinnaam op de website van SIDN;
  10. Vraag om advies - Leg de potentiële bedrijfsnaam ook voor aan familie, vrienden, (oud)collega's, uw zakelijke netwerken - indien relevant - bestaande klantenkring. Van uw omgeving kunt u meestal een eerlijk oordeel verwachten.
  11. Maak van de handelsnaam een merk - Na de registratie bij de KvK heeft u ook het recht om dezelfde handelsnaam als merk te deponeren bij het BBIE. Een registratie bij deze organisatie is niet kosteloos en moet u zien als een investering. Op deze manier verkrijgt u het exclusieve merkrecht en maakt u het eventuele toekomstige concurrenten moeilijker om uw jouw merknaam te kapen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.