Wat zijn de meest gemaakte fouten in crowdfunding?
Een goede campagne vereist toewijding en aandacht van ondernemers: zo komt maar liefst 39% van de Kickstarter-projecten nooit boven de 20% uit en 14% komt nooit verder dan 0%. Dit zijn veelvoorkomende fouten:
1. Campagne niet voorbereiden - Bedenk van te voren wie binnen uw doelgroep valt en hoe u deze personen het beste kunt benaderen. Zo was Pebble, die twee keer miljoenen dollars binnensleepte, ruim een jaar bezig met het voorbereiden van hun eerste campagne. Ook denken veel ondernemers nog steeds dat een platform zelf een groep funders met zich mee brengt. Hoewel de grote platforms een aanzienlijk aantal vaste funders hebben, is dit geen garantie voor succes. Ook voor deze funders geldt: u zult eerst hun aandacht moeten trekken. Daarna kan een zwaan-kleef-aan-effect eenvoudiger ontstaan.
2. Streefbedrag laten afhangen van hoeveel u wilt ophalen - Veel ondernemers beginnen het opzetten van hun crowdfunding-campagne met de vraag: hoeveel geld heb ik nodig? Streefbedragen worden vastgesteld op basis van het gat in de begroting en vallen daarom vaak hoog uit. Het is beter om het streefbedrag op te stellen aan de hand van de vraag: hoeveel kan ik ophalen? Maak van te voren een duidelijk overzicht van mensen binnen en buiten uw netwerk die u gaat benaderen en welk bedrag u uit elke groep verwacht. Misschien dekt dit niet de begroting, maar crowdfunding is meer dan een financieringsmiddel en kan naast budget ook belangrijke voordelen opleveren voor de lange termijn, zoals trouwe klanten en zichtbaarheid.
3. Het eigen netwerk niet betrekken- Het is onder projecteigenaren een veelvoorkomende twijfel: ga ik mijn eigen netwerk benaderen of niet? Veel ondernemers zijn bang om hun netwerk te benaderen, omdat ze denken dat dat als bedelen wordt uitgelegd. Het is een gemiste kans om dat niet te doen, omdat daar vaak vlot een 'bodem' ontstaat. Een project dat lang op de 0% staat wekt niet het vertrouwen dat het zal slagen en is voor buitenstaanders minder aantrekkelijk om aan mee te doen.
4. Beloftes niet nakomen - Het is een veelvoorkomende valkuil bij crowdfunding: beloftes niet nakomen. Crowdfunding is een zeer publiekelijk fenomeen, u maakt publiek immers afspraken over de som, de tegenprestatie. Zorg dat u van te voren goed uitdenkt wat u wanneer kan leveren. Onthoud dat een crowdfunding-campagne een eerste kennismaking is (van potentiële klanten) met uw bedrijf. Houd de funders daarom (tijdig) van alles op de hoogte, zowel van positieve als negatieve gebeurtenissen binnen de onderneming.
1. Campagne niet voorbereiden - Bedenk van te voren wie binnen uw doelgroep valt en hoe u deze personen het beste kunt benaderen. Zo was Pebble, die twee keer miljoenen dollars binnensleepte, ruim een jaar bezig met het voorbereiden van hun eerste campagne. Ook denken veel ondernemers nog steeds dat een platform zelf een groep funders met zich mee brengt. Hoewel de grote platforms een aanzienlijk aantal vaste funders hebben, is dit geen garantie voor succes. Ook voor deze funders geldt: u zult eerst hun aandacht moeten trekken. Daarna kan een zwaan-kleef-aan-effect eenvoudiger ontstaan.
2. Streefbedrag laten afhangen van hoeveel u wilt ophalen - Veel ondernemers beginnen het opzetten van hun crowdfunding-campagne met de vraag: hoeveel geld heb ik nodig? Streefbedragen worden vastgesteld op basis van het gat in de begroting en vallen daarom vaak hoog uit. Het is beter om het streefbedrag op te stellen aan de hand van de vraag: hoeveel kan ik ophalen? Maak van te voren een duidelijk overzicht van mensen binnen en buiten uw netwerk die u gaat benaderen en welk bedrag u uit elke groep verwacht. Misschien dekt dit niet de begroting, maar crowdfunding is meer dan een financieringsmiddel en kan naast budget ook belangrijke voordelen opleveren voor de lange termijn, zoals trouwe klanten en zichtbaarheid.
3. Het eigen netwerk niet betrekken- Het is onder projecteigenaren een veelvoorkomende twijfel: ga ik mijn eigen netwerk benaderen of niet? Veel ondernemers zijn bang om hun netwerk te benaderen, omdat ze denken dat dat als bedelen wordt uitgelegd. Het is een gemiste kans om dat niet te doen, omdat daar vaak vlot een 'bodem' ontstaat. Een project dat lang op de 0% staat wekt niet het vertrouwen dat het zal slagen en is voor buitenstaanders minder aantrekkelijk om aan mee te doen.
4. Beloftes niet nakomen - Het is een veelvoorkomende valkuil bij crowdfunding: beloftes niet nakomen. Crowdfunding is een zeer publiekelijk fenomeen, u maakt publiek immers afspraken over de som, de tegenprestatie. Zorg dat u van te voren goed uitdenkt wat u wanneer kan leveren. Onthoud dat een crowdfunding-campagne een eerste kennismaking is (van potentiële klanten) met uw bedrijf. Houd de funders daarom (tijdig) van alles op de hoogte, zowel van positieve als negatieve gebeurtenissen binnen de onderneming.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.