Wat zijn kerncompetenties van een organisatie?
Een kerncompetentie is: "een combinatie van complementaire vaardigheden en kennisbronnen ingebed in een groep of team die er toe leiden dat een organisatie één of meerdere kritische processen kan uitvoeren op het niveau van wereldklasse" (Coyne, e.a. 1997). Een voorbeeld van een organisatie met zo'n kerncompetentie is bijvoorbeeld 3M waar men kennis van lijmen en harsen combineert met research en een reeks van producten op de industriële en consumentenmarkt afzet (van Goudoever, 1999). Kerncompetenties vormen het onderscheidend vermogen van een organisatie en leveren de organisatie concurrentievoordeel op.
Op medewerker-niveau zijn dit competenties waarover iedereen binnen de organisatie zou moeten beschikken om daarmee een goede bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van de organisatie. Kerncompetenties zijn vaak verankerd in de gemeenschappelijke waarden van de organisatie.
Op medewerker-niveau zijn dit competenties waarover iedereen binnen de organisatie zou moeten beschikken om daarmee een goede bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van de organisatie. Kerncompetenties zijn vaak verankerd in de gemeenschappelijke waarden van de organisatie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.