Hoe houd je zicht op de resultaten van competentiemanagement?
Een veelgehoorde klacht van het lijnmanagement is dat de resultaten van competentiemanagement onduidelijk zijn. Hiermee wordt bedoeld dat lijnmanagers vaak weinig zicht hebben op het al dan niet behalen van de vooraf gestelde doelstellingen van competentiemanagement. Dit geldt zowel voor de doelen met betrekking tot de voortgang van de invoering als voor de beoogde effecten van competentiemanagement.
Het is daarom aan te bevelen om competentiemanagement in de organisatie te monitoren. Dit zou bijvoorbeeld deel kunnen uitmaken van de personeelsenquête, waarbij essentieel is dat men de uitkomsten ervan terugkoppelt naar de medewerkers. Het zichtbaar maken van positieve resultaten is namelijk een belangrijk aandachtspunt bij de verankering van competentiemanagement.
Het is daarom aan te bevelen om competentiemanagement in de organisatie te monitoren. Dit zou bijvoorbeeld deel kunnen uitmaken van de personeelsenquête, waarbij essentieel is dat men de uitkomsten ervan terugkoppelt naar de medewerkers. Het zichtbaar maken van positieve resultaten is namelijk een belangrijk aandachtspunt bij de verankering van competentiemanagement.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.