Hoe ziet de uitwerking van een competentie eruit?

Een competentie-uitwerking bestaat in ieder geval uit de definitie van de competentie en de operationalisatie in gedragsvoorbeelden. Verder kunnen er eventueel ook niveaus worden toegevoegd.
Voorbeelduitwerking van de competentie klantgerichtheid (zonder niveaus):

Definitie
Hanteert hoge kwaliteitsnormen bij de uitvoering van het werk, bewaakt en verbetert deze waar mogelijk

Niveau 1    Hanteert kwaliteitsnormen voor het eigen werk
  • Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van producten en diensten
  • Werkt volgens de geformuleerde kwaliteitsnormen
  • Checkt zaken voordat deze de deur uitgaan, voorkomt dat er fouten worden gemaakt
Niveau 2    Is gericht op verbeteren van de kwaliteit van het werk van anderen
  • Vraagt terugkoppeling over de kwaliteit van geleverde producten en diensten
  • Corrigeert direct als het gestelde kwaliteitsniveau niet gehaald wordt
  • Komt met voorstellen en initiatieven om de kwaliteit te verbeteren of te handhaven
Niveau 3    Streeft naar verbetering van de kwaliteit op organisatieniveau
  • Onderneemt op basis van gemaakte fouten actie om deze in de toekomst te voorkomen
  • Signaleert de noodzaak tot kwaliteitsverbeteringen in de organisatie en neemt passende actie
  • Implementeert nieuwe werkmethoden om de kwaliteit te verbeteren en/of te borgen
  • Streeft naar onderlinge afstemming van standaarden voor kwaliteit in de gehele organisatie
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.