Wat zijn valkuilen voor managers bij het invoeren van competentiemanagement?
Een hindernis is het definiëren van meetbare normen, die nodig zijn om medewerkers te kunnen beoordelen op basis van competenties. Wanneer scoort iemand nu goed op een competentie en wanneer niet?
Managers vinden het moeilijk om gedrag te objectiveren. Hierdoor durven ze soms weinig te differentiëren in de beoordeling van hun medewerkers.
Een andere valkuil is dat door de invoering van competentiemanagement de gesprekscyclus (functioneringsgesprek-beoordelingsgesprek-ontwikkelingsgesprek) meer tijd van managers gaat vragen. Niet alleen het ‘wat’ maar ook het ‘hoe’ moet nu worden beoordeeld. Te omvangrijke en gedetailleerde competentiebeschrijvingen maken het werk voor managers niet aantrekkelijker. Belangrijk is om de hanteerbaarheid van het systeem goed te bewaken
Managers vinden het moeilijk om gedrag te objectiveren. Hierdoor durven ze soms weinig te differentiëren in de beoordeling van hun medewerkers.
Een andere valkuil is dat door de invoering van competentiemanagement de gesprekscyclus (functioneringsgesprek-beoordelingsgesprek-ontwikkelingsgesprek) meer tijd van managers gaat vragen. Niet alleen het ‘wat’ maar ook het ‘hoe’ moet nu worden beoordeeld. Te omvangrijke en gedetailleerde competentiebeschrijvingen maken het werk voor managers niet aantrekkelijker. Belangrijk is om de hanteerbaarheid van het systeem goed te bewaken
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Competentiemanagement.