Waaruit bestaat 'het competentieprofiel'?
Het begrip “competenties” kent een grote overlap met het begrip “functie-eisen”. Het gaat in beide definities deels om de kennis, kunde en vaardigheden die nodig zijn om de functie te kunnen vervullen, c.q. de resultaten te kunnen bereiken. Het “competentie”-begrip voegt daar (‘kort door de bocht geredeneerd’) nog de houding, de attitude, het gedrag aan toe dat ontwikkeld moet worden wil men de aansluiting hebben tussen de gewenste competenties van de organisatie (op basis waarvan de organisatiedoelstellingen worden behaald) en de benodigde competenties voor het behalen van de resultaten op functieniveau. “Ons” principe is dat het alleen mogelijk is resultaten te behalen als die competenties daarvoor worden ingezet, die aansluiten bij de organisatie-, afdelings- of functiespecifieke competenties. Meer en meer wordt een resultaatgerichte functiebeschrijving derhalve aangevuld met de competenties (de kennis, kunde, vaardigheden, houding, attitude en gedrag) die nodig zijn om de gewenste resultaten te kunnen bereiken. De competenties (= input) worden daarmee gekoppeld aan de resultaten (= de output).
De resultaten worden gebruikt als sturingsinstrument (in de richting van de te bereiken doelstellingen); de competenties als ontwikkelinstrument (in de richting van de gewenste organisatie-, afdelings- of functiespecifieke competenties).
De resultaten worden gebruikt als sturingsinstrument (in de richting van de te bereiken doelstellingen); de competenties als ontwikkelinstrument (in de richting van de gewenste organisatie-, afdelings- of functiespecifieke competenties).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 130 vragen en antwoorden over Functiewaardering.