Wat zijn belangrijke kwaliteiten van de interim-manager?
Als een interim-manager in opdracht gaat moet hij/zij veelal ingrijpende veranderingen doorvoeren en nieuwe situaties implementeren en geaccepteerd krijgen. Hij/zij moet daarom in staat zijn om:
- Vertrouwen en geloofwaardigheid op te wekken;
- Zich snel aan te passen aan de cultuur en context waarin hij/zij terechtkomt;
- Een goede analyse te maken van wat gedaan moet worden en vervolgens een realistisch en haalbaar plan op te stellen;
- Een vaak gedemoraliseerde en gedesoriënteerde werkomgeving weer op gang te krijgen; de dingen snel in beweging te zetten;
- Zich volstrekt afzijdig te houden van interne politiek;
- Een zakelijke afstand tot de problemen, de organisatie en de mensen in de organisatie te kunnen handhaven, zonder dat dit te koste gaat van de drive en de betrokkenheid
- Op tijd en binnen het budget te presteren;
- Te zorgen dat hij/zij op termijn overbodig wordt. De organisatie moet na enige ook weer zonder de interim-manager verder kunnen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 194 vragen en antwoorden over Interim-management.