Wanneer is een klant tevreden over een interim-management opdracht ?
Voor het welslagen van interim-management-opdrachten zijn 8 succesfactoren van doorslaggevend belang. Dat concludeert dr. Jaap Schaveling in een proefschrift waarop hij in 2010 aan de Nyenrode Business Universiteit promoveerde:
- Een evenwichtige persoonlijkheid: zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit, ook in stressvolle omstandigheden;
- Ervaring en kennis die aansluiten op de opdracht;
- Machtsbekwaam, maar ook sociaal afgestemd kunnen handelen;
- De opdracht afbakenen en benaderen in de context van verbetering van de gehele organisatie;
- Een goede 'klik' tussen interim-manager en opdrachtgever en heldere afspraken over het gewenste eindresultaat van de opdracht;
- Een grondige diagnose over de opdracht, waarbij het probleem goed wordt gedefinieerd;
- Een planmatige aanpak van de opdracht met realistische doelen en tijdframes en regelmatige voortgangsrapportage;
- Adequate afsluiting van de opdracht met voldoende ruimte voor evaluatie met de opdrachtgever en overdracht naar de opvolger voor goede borging van de resultaten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 194 vragen en antwoorden over Interim-management.