Welke maatregelen kan een bedrijf nemen om fraude te voorkomen?
Een bedrijf kan diverse preventieve maatregelen treffen om fraude tegen te gaan zoals:
- Duidelijkheid over regels bedrijf bij indiensttreding en de sancties daarop;
- Opnemen van regels, protocollen etc. in de arbeidsovereenkomst;
- Opstellen van een bedrijfsreglement en het kenbaar maken van wijzigingen;
- Opstellen van protocollen over gebruik computer, e-mail en internet, diensttelefoon, verborgen camera’s, dienstauto’s, werkgereedschappen en deze duidelijk kenbaar maken;
- Opstellen van een Regeling meenemen beschadigde goederen;
- Toepassen van functiescheidingen op financieel gebied en parafencontrole;
- Naleven en controleren vastgestelde regelingen;
- Goede afspraken maken met de ondernemingsraad;
- Goede vastlegging van werk- en afdelingsoverleggen in notulen;
- Goede vastlegging van incidenten in het personeelsdossier en incidentenregister;
- Goede communicatie met werknemers en leidinggevenden;
- Zorgen voor een prettige en veilige werkomgeving;
- Het (laten) uitvoeren van audit door een accountant.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 165 vragen en antwoorden over Particulier recherchebureau.