Welke fouten moet je vermijden in een 'elevator pitch'?
Op netwerkbijeenkomsten is het handig als u kort en krachtig uw bedrijf of idee kunt pitchen bij een investeerder, klant of opdrachtgever. Maar een pitch is meer dan een eenzijdige boodschap. De meeste gemaakte fouten zijn:
- Een vast, ingestudeerd verhaal - Ook al is het lastig om in een korte tijd tot een kernachtig verhaal te komen, oefen het niet dood en probeer spontaniteit te houden. Wees geen robot die een tekst opdreunt. Pas voor elke klant of opdrachtgever het verhaal op hem of haar aan en improviseer. ook dat is een kwestie van oefenen en ervaren. Bij de ene klant benadruk je bepaalde kwaliteiten, bij de andere opdrachtgever zijn weer andere vaardigheden belangrijker. Leg de nadruk op het probleem dat de klant heeft (en dat u gaat oplossen);
- Vakjargon - Ook al zit u volledig in de materie en vertelt er zo graag en gedetailleerd mogelijk over, uw gesprekspartner komt waarschijnlijk uit een ander vakgebied. Gebruik metaforen of vergelijkingen om alle informatie begrijpelijk te maken, en houdt het kort;
- Te commercieel worden - Een elevator pitch is geen verkooppraatje. De bedoeling is om een gesprek te voeren en niet alleen maar te zenden. Een pitch is eigenlijk een voorgesprek waarin u de interesse wekt van een potentiële klant;
- Losse flodders schieten - Werk niet een checklist af, omdat u nu eenmaal weinig tijd heeft, maar probeer een samenhangend geheel te presenteren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 153 vragen en antwoorden over Outplacement.