Hoe kun je als leidinggevende omgaan met verdriet?
Dit is de negatieve emotie waar je het minst op zit te wachten: werken met bedroefde mensen is funest voor het enthousiasme, de productiviteit en de saamhorigheid. Verdrietige medewerkers hebben weinig energie en weinig interesse in wat ze ooit boeide. Het kan uitmonden in apathie. Ze komen later op hun werk, gaan eerder weg, vermijden lastige meetings, vinden het fijn om op andere locaties te werken en worden vaak graag overgeplaatst naar verre locaties. Richtlijnen hierbij zijn:
- Wees aanwezig. Bedroefdheid gaat meestal gepaard met gevoelens van isolatie. Blijf toegankelijk voor uw medewerkers, maar hoedt u ervoor om bedroefde mensen te pushen tot meer actie of om ze advies te geven over het omgaan met bedroefdheid. En vertel ze vooral niet dat u weet hoe ze zich voelen. Dat kan niemand namelijk weten.
- Toon karakter. Veel managers raken geheel van slag als ze met een huilende medewerker worden geconfronteerd. Dat doet de zaak uiteraard geen goed. Begin er in elk geval mee om te accepteren dat huilen een legitieme manier is om negatieve emoties te uiten. Geef mensen ruimte. Laat het gebeuren zonder er een therapeutische sessie van te maken. 'Het is een lange dag geweest, zullen we de boel afsluiten en morgenochtend weer bij elkaar komen?'
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 153 vragen en antwoorden over Outplacement.