Hoe kun je als leidinggevende omgaan met woede?
Boosheid is de meest gangbare negatieve emotie. Het is afmattend om met boze mensen te moeten werken: het put iedereen uit, ondermijnt de drive, is destructief. Boosheid creëert bovendien ressentiment: mensen die vanuit boosheid zijn behandeld, zoeken vergelding, worden vijandig, willen verhaal halen, willen het de boosdoener en hun organisatie betaald zetten. Richtlijnen zijn:
- Laat uzelf er niet in zuigen. Als er boosheid is in uw omgeving, ga er dan maar vanuit dat uw eigen boosheid toeneemt. Laat dat niet gebeuren. Of u nu het object van de boosheid bent of moet bemiddelen, doe er alles aan om de situatie – én uzelf – tot rust te brengen. Blijf kalm. En straal kalmte uit;
- Kies geen partij voor een medewerker die volgens u onrecht is gedaan. Goede kans dat dat de negatieve attitudes alleen maar versterkt en de situatie verslechtert. Handel en spreek vanuit een neutrale positie.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 153 vragen en antwoorden over Outplacement.