Wat is de 'elevator pitch'?
Letterlijk betekent dit: je slag slaan in de lift. Een pitch is een praatje van één tot maximaal drie minuten, waarin u kort en bondig vertelt waar u en uw bedrijf voor staan. Wie bent u, wat doet u en waarom moet een klant of opdrachtgever voor u kiezen? Zo kan elke gelegenheid - dus ook het praatje in de lift - worden aangegrepen om zichzelf in beeld te brengen. Het is zaak de 'elevator pitch' te oefenen binnen het outplacementtraject en veelvuldig toe te passen.
Een goede pitch bestaat uit drie hoofdelementen:
Een goede pitch bestaat uit drie hoofdelementen:
- De introductie - Stem de inhoud af op uw publiek: aan een potentiële klant vertel je iets anders dan aan een nieuwe partner of opdrachtgever. Voor ieder van hen geldt wel dat u één opening kunt gebruiken, die vrijwel standaard in te vullen is, namelijk: 'Ik ben [naam] van [naam bedrijf]. Wij zijn/Ik ben een [soort bedrijf] dat [product/dienst] levert, met het voordeel dat [voordelen]. Hierdoor werkt ons systeem beter dan [belangrijkste concurrent(en)]'. (Of: wie bent u, wat levert u en waarom ze meer van u zouden moeten willen weten.)
- Het vervolg - Hierna zal al snel duidelijk zijn of de gesprekspartner geïnteresseerd is in uw verhaal. Als dit niet zo is, praat dan ook niet door en informeer naar de ander. Is de luisteraar wel geïnteresseerd? Vul dan uw verhaal aan met: uw kijk op wat mist in de markt, de voordelen van uw oplossing.
- De afsluiting - Eindig het verhaal altijd met een vraag om het gesprek te beginnen of gaande te houden: vraag naar (de interesse van) de luisteraar ('Wat doet u?') of overhandig dan uw visitekaartje in het geval er serieuze interesse lijkt te zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 153 vragen en antwoorden over Outplacement.