Wat zijn valkuilen bij samenwerken op afstand?
Thuiswerkers maken gebruik van platformen als Microsoft Teams, G Suite en Google Meet, Slack in combinatie met Zoom, of WebEx van Cisco. Daarmee kan snel en makkelijk worden gechat, documenten gedeeld en bewerkt. Handig, maar als iemand zich onzeker voelt over het platform, kan dat tegengaan werken en daardoor stress en wrijvingen veroorzaken. Voor Teams en Slack zijn er prima Nederlandstalige workshops die gebruikers snel wegwijs maken in heel veel (onbekende) functionaliteiten en geavanceerde mogelijkheden, waardoor veel slimmer gewerkt kan worden.
Bovendien moet iedereen van het team zich bewust zijn van de digitale etiquette. Chatten kan snel tot misverstanden leiden doordat we elkaar niet regelmatig in de ogen kunnen kijken. Grapjes worden makkelijk serieus genomen en serieuze zaken voor grap aangezien. Beide kunnen tot vervelende situaties leiden die het werk verstoren. Hier moet het hele team zich bewust van zijn als thuiswerken (deels) de norm wordt.
Bovendien moet iedereen van het team zich bewust zijn van de digitale etiquette. Chatten kan snel tot misverstanden leiden doordat we elkaar niet regelmatig in de ogen kunnen kijken. Grapjes worden makkelijk serieus genomen en serieuze zaken voor grap aangezien. Beide kunnen tot vervelende situaties leiden die het werk verstoren. Hier moet het hele team zich bewust van zijn als thuiswerken (deels) de norm wordt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 70 vragen en antwoorden over Thuiswerken.