Wat is het halo en horn effect bij beoordelingen?
Bij het Halo en Horn-effect wordt bij een beoordeling alles ofwel ‘te positief’ ofwel ‘te negatief' geïnterpreteerd.
Een Halo-effect is het verschijnsel waarbij de aanwezigheid van een bepaalde kwaliteit bij de waarnemer de suggestie geeft dat andere kwaliteiten ook aanwezig zijn. Bij het Halo-effect wordt eigenlijk alles wat je doet positief geïnterpreteerd. Voorbeeld: medewerker is altijd op tijd, dus hij belt zijn afspraken ook altijd op tijd.
Het Horn-effect is het tegenovergestelde van het halo-effect. Een medewerker heeft een negatief aspect, de overige zaken zullen dan ook wel negatief zijn.
De valkuil is dat een medewerker ofwel een ‘te positieve’ beoordeling krijgt of een ‘te negatieve’.
Een Halo-effect is het verschijnsel waarbij de aanwezigheid van een bepaalde kwaliteit bij de waarnemer de suggestie geeft dat andere kwaliteiten ook aanwezig zijn. Bij het Halo-effect wordt eigenlijk alles wat je doet positief geïnterpreteerd. Voorbeeld: medewerker is altijd op tijd, dus hij belt zijn afspraken ook altijd op tijd.
Het Horn-effect is het tegenovergestelde van het halo-effect. Een medewerker heeft een negatief aspect, de overige zaken zullen dan ook wel negatief zijn.
De valkuil is dat een medewerker ofwel een ‘te positieve’ beoordeling krijgt of een ‘te negatieve’.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 115 vragen en antwoorden over Performance management.