Mag een werkgever restricties opleggen in vakantieplanning?
Ja, dat mag, als de werkgever daar een goede reden voor heeft. De wet stelt dat de werkgever de vakantie van de werknemer vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Dat betekent dat een werkgever die goede reden heeft om dat te doen, een vakantieaanvraag mag weigeren. Dus als bijvoorbeeld de periode waarin de werknemer zijn vakantie op wil nemen op organisatorische bezwaren stuit, of als vanwege de duur van de voorgenomen vakantie, de vakantieplannen van collega’s in het gedrang komen, dan mag een werkgever een vakantieaanvraag weigeren. De werkgever moet er wel voor zorgen dat een werknemer, als hij dat wil, in een jaar minstens twee aaneengesloten weken vakantie op kan nemen.
Om teleurstellingen te voorkomen en om te zorgen dat iedereen gelijk wordt behandeld, is het wellicht goed om iedereen bij voorbaat te laten weten welke vakantieaanvragen wel- en welke niet kunnen/zullen worden gehonoreerd.
NB. Als een werknemer een schriftelijke vakantieaanvraag indient die de werkgever niet wil honoreren, dan moet hij dat binnen twee weken schriftelijk aan de werknemer melden. Als hij dat niet doet dan staat de aangevraagde vakantie alsnog vast.
Om teleurstellingen te voorkomen en om te zorgen dat iedereen gelijk wordt behandeld, is het wellicht goed om iedereen bij voorbaat te laten weten welke vakantieaanvragen wel- en welke niet kunnen/zullen worden gehonoreerd.
NB. Als een werknemer een schriftelijke vakantieaanvraag indient die de werkgever niet wil honoreren, dan moet hij dat binnen twee weken schriftelijk aan de werknemer melden. Als hij dat niet doet dan staat de aangevraagde vakantie alsnog vast.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 243 vragen en antwoorden over Verlofregelingen.