Wat zijn strategische overwegingen voor fusies en overnames?
Het is bekend dat veel overnames geen waarde creëren, in het bijzonder niet voor de aandeelhouders van het overnemende bedrijf. Dit kan zowel liggen aan de verhouding tussen de potentiële synergie en de overname-prijs (er wordt te veel betaald ten opzichte van de te realiseren voordelen uit de overname) als de uitvoering (tijdens de integratie worden de voordelen niet 100% benut). Daarom is voorzichtigheid geboden bij het doen van overnames. Toch kunnen er goede redenen zijn voor een fusie of overname. Belangrijkste redenen zijn:
- Schaalvoordelen: fusies en overnames kunnen schaalvoordelen opleveren, bijvoorbeeld door lagere kosten als gevolg van inkoop- of productievoordelen bij hogere volumes
- Marktmacht: fusies of overnames kunnen leiden tot een machtspositie in de markt die zich vertaalt in hogere verkoopprijzen of lagere inkoopprijzen bij afhankelijke leveranciers (in de regel alleen bij marktaandelen / omzetaandelen > 40% in een marktsegment)
- Competentievoordelen: overnames van ongelijksoortige ondernemingen kan een waardevolle aanvulling opleveren op de eigen competenties, waardoor nieuwe (combinaties) van producten kunnen worden aangeboden
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.