Wat zijn de vijf P’s van strategie?
Dit zijn:
- Perspectief: Hoe de markt wordt gezien, nieuwe kansen die agressief gepakt moeten worden of dat de markt rustig en stabiel is waarin geen al te gekke dingen gedaan moeten worden. Mintzberg: zoals persoonlijkheid het individu karakteriseert, zo karakteriseert perspectief de onderneming;
- Positie: waar staat de onderneming, in welke markt(en), in welke positie in die markten, wat wordt de positie als de onderneming niets doet, waar wil de onderneming (komen te) staan als uitkomst van de te volgen strategie?
- Plan: met welke consistente acties beoogt de onderneming gestelde doelen te realiseren?
- Patroon: het geheel van consistente gedragingen, vanuit de mensen, om beoogde doelen te realiseren, bijvoorbeeld customer service in het vroegere Dell;
- Ploy: Het opbouwen van machtsposities in de markt, de manoeuvres tegen concurrenten en nieuwe toetreders die er op gericht zijn de de winstgevendheid van de onderneming duurzaam te doen zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.