Wat houdt een machtsstrategie op sectorniveau in?
In een machtsstrategie op sectorniveau, ook wel genoemd grand strategies streeft een enkele onderneming of een groep van ondernemingen ernaar de structuur van de sector (aantal aanbieders, aantal afnemers, verdeling van grootte van aanbieders, specialisatie, verticale integratie, standaardisatie, entry barriers, exit barriers, e.d.) zo te beïnvloeden dat dit de marktpositie van het individuele bedrijf respectievelijk die groep van bedrijven ten goede komt. In deze strategie worden de voorwaarden voor winst dus op sector-niveau nagestreefd. Deze strategie uit zich als regel in oligopolistische verhoudingen.
Literatuur:
D'Aveni, R. (2001). Strategic Supremacy: How Industry Leaders Create Growth, Wealth, and Power through Spheres of Influence. New York: The Free Press.
Fligstein, N. (2000). "The Social Construction of Efficiency". In H. F. Dahms (Ed.), Transformations of Capitalism: Economy, Society and the State in Modern Times. London: MacMillan Press.
Literatuur:
D'Aveni, R. (2001). Strategic Supremacy: How Industry Leaders Create Growth, Wealth, and Power through Spheres of Influence. New York: The Free Press.
Fligstein, N. (2000). "The Social Construction of Efficiency". In H. F. Dahms (Ed.), Transformations of Capitalism: Economy, Society and the State in Modern Times. London: MacMillan Press.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.