Wat zijn de belangrijkste verdienmodellen?
Dit zijn:
- Verkoop van goederen - De bekendste en meest voorkomende manier om geld te verdienen is goederenverkoop. Dit kunnen auto’s zijn, kleding, etenswaren, elektronische apparatuur, boeken, meubels et cetera. Om dit verdienmodel toe te passen is in principe een winkel of webshop nodig, maar het kan bijvoorbeeld ook op de markt. Binnen de goederenverkoop zijn er uiteraard nog diverse mogelijkheden: alleen consumentenverkoop, of enkel aan bedrijven of een combinatie daarvan bedrijven. Dat geldt ook voor het assortiment: van exclusieve, op maat gemaakte artikelen tot bulkverkoop.
- 'Uurtje/factuurtje' - Veel ondernemers in de dienstverlening krijgen betaald naar het aantal gewerkte uren, zoals accountants, advocaten , loodgieters, tekstschrijvers, et cetera. Nadeel hiervan is dat er doorgaans een standaard uurtarief wordt gehanteerd en het inkomen daardoor is gemaximeerd. Daarnaast moet de dienstverlener voortdurend acquisitie blijven plegen. Ander bijkomend gevaar is dat dit verdienmodel volledig op prijs is gebaseerd. De maximumprijs wordt bepaald door de concurrentie, tenzij het bedrijf een unieke dienst of product levert met een daarbij horende unieke prijs.
- Abonnementenmodel - Klanten krijgen toegang tot een dienst of product door middel van een periodieke betaling. Een abonnement geeft de klant niet alleen een bepaald gemak, maar ook de zekerheid van een dienst. De inkomsten zijn (tot op zekere hoogte) gegarandeerd en komen binnen voordat het product of dienst is geleverd. Dit kunnen traditionele abonnementen zijn als een tijdschrift of krant, maar ook internet, verzekeringen en elektriciteit. Denk verder aan modernere lidmaatschappen, zoals van een sportclub, het leasen van bedrijfsmiddelen, de hosting van websites, maar het komt ook steeds vaker voor in de dienstverlening.
- Advertentiemodel - Veel websites zetten al hun kosteloos content online voor de bezoekers. Ze hanteren geen betaalmuur, maar verdienen hun geld met advertenties. Naarmate het product een groter bereik krijgt, kan er een hoger bedrag voor de advertentieruimte wordt gevraagd. Voorbeelden zijn Metro en NU.nl. Een goed evenwicht is wel belangrijk: hoe opvallender en veelvuldiger de advertenties, hoe ergernis bij de lezer/bezoeker.
- Freemiummodel - Het omgekeerde van het reclamemodel is het freemium-model, een combinatie van free en premium. De klant koopt niet alleen de reclame af, maar krijgt er ook unieke content of diensten voor terug. De basis kost niets, maar voor extra’s moet de klant bijbetalen. Voorbeeld hiervan is muziekdienst Spotify, waarbij er niet hoeft te worden betaald voor het meest basale abonnement, maar de abonnee wel reclame bij krijgt, iets mindere geluidskwaliteit en geen mogelijkheid om eigen nummers te kiezen. Dat kan uiteraard wel als er een betaald abonnement wordt genomen. Een ander voorbeeld is de site van Voetbal International waar wedstrijdverslagen en nieuwtjes voor iedereen toegankelijk zijn, maar voor achtergrondverhalen en interviews een abonnement moet worden gekocht.
- Servicemodel - Na de verkoop van een product voor een niet al te hoog bedrag wordt omzet gegenereerd met het onderhouds- of een servicecontract. Een IT-bedrijf bouwt bijvoorbeeld relatief goedkoop een website, en maakt omzet door op basis van gewerkte uren het systeem uit te breiden, storingen op te lossen en als helpdesk te fungeren.
- Lokaasmodel - Hiervoor moet een uniek product worden ontwikkeld. Het beste voorbeeld hiervan is Nespresso dat relatief goedkope koffiezetapparaten verkoopt, maar voornamelijk geld verdient met de verkoop van de speciale cupjes die uiteraard alleen in hun apparaten passen. Dat geldt ook voor verschillende fabrikanten van scheermesjes die een goedkoop instapmodel aanbieden, maar vervangende scheermesjes relatief duur verkoopt. Andere voorbeelden zijn elektrische tandenborstels (borsteltjes) of printers (inktcartridges).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.