Wanneer moet een onderneming een - nieuwe - strategie ontwikkelen?
Wanneer het verleden niet langer geëxtrapoleerd kan worden:
- verzadiging van traditionele markten
- nieuwe technologieën
- toetreding van nieuwe concurrenten
- deregulering, privatisering, liberalisering van wetgeving
- veranderende eisen van afnemers en consumenten
- samengaan van voorheen gescheiden markten (b.v. telefonie en internet)
- nieuwe spelregels voor concurrentie
- wanneer de bestaande routines en ervaring in de organisatie niet langer toereikend zijn om met de veranderingen in de markt om te gaan
- wanneer zonder expliciete strategie de verschillende activiteiten en afdelingen elk hun eigen reactie op externe veranderingen ontwikkelen en er dus een impliciete strategie dreigt te ontstaan vol tegenstrijdigheden, die onsamenhangend is en in zijn totaliteit ineffectief
- wanneer de omgeving (financiële markten) een antwoord wil hebben op de vraag hoe een onderneming zal omgaan met nieuwe ontwikkelingen (in het verleden: synergie, ICT, internet, allianties, ed.)
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.