Wat is het verschil tussen strategievorming voor het MKB en voor grote ondernemingen?
Verschillen zijn:
Simon, H. (1996). Hidden Champions: Lessons from 500 of the World's Best Unknown Companies. Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
- In het MKB is degene die strategie maakt ook degene die implementeert, dus: veel realistischer en flexibeler strategieën dan in grote bedrijven;
- Een succesvolle MKB-er is groot in een kleine markt, dus: beter overzicht over het speelveld;
- In het MKB is er doorgaans sprake van één visionair individueel die zijn visie en wil aan de organisatie oplegt, dus: coherente strategie
- Succesvolle MKB-ers werken veel meer met een kwalitatieve dan met een kwantitatief geformuleerde strategie, dus: hogere innovatie van producten
- MKB-ers volgen als regel een niche strategie, dus: focus op een specifieke groep afnemers en succescriteria
- MKB-ers weten dat succes gebaseerd is op de beste kwaliteit, niet op grote aantallen, dus: meer op innovatie gebaseerde strategie
- Vanwege de directe relatie met het persoonlijk inkomen en idem vermogen is er een veel grotere commitment en volharding een strategie tot succes te maken, dus: strategieën zijn in het MKB succesvoller
- De speelruimte voor het MKB wordt bepaald door de structuren die grote ondernemingen trekken, dus: minder onzekerheid in strategievorming.
Simon, H. (1996). Hidden Champions: Lessons from 500 of the World's Best Unknown Companies. Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.