Zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini bruikbaar?
Bezoekers kunnen worden verleid door het toepassen van een of meer van de 6 beïnvloedingsprincipes die psycholoog Robert Cialdini omschreef:
- Wederkerigheid: 'Ik doe wat voor jou, dan doe jij volgende keer wat voor mij'. Dit is een zeer krachtige prikkel. In social Media wordt op deze manier veel gedeeld en daarna gevraagd. Bijvoorbeeld: u deelt eerst goede content en daarna nodigt u de doelgroep mee te doen aan een onderzoek.
- Consistentie: Mensen zijn geneigd te handelen in overeenstemming met vorig gedrag. Vraag dus bij social media eerst iets kleins: bijvoorbeeld een marktonderzoek(je), en later iets groters: bv. een review van een product of referentie naar een interessante prospect.
- Deskundigheid: Mensen zijn eerder geneigd te handelen op basis van informatie die door een ‘deskundige’ of ‘expert’ wordt gegeven dan door iemand anders. Zorg er bij social media dus voor dat u zelf een expertstatus verkrijgt op een bepaald vakgebied of zorg dat een expert uw product of dienst aanprijst.
- Aantrekkingskracht: Mensen zullen eerder iets doen voor anderen die zij aantrekkelijk vinden. Aantrekkelijkheid is hier breed gedefinieerd: fysiek, mentaal, karakter maar ook degenen met wie iemand zich associeert. Zorg er dus voor dat uw profielfoto er netjes en aantrekkelijk uitziet.
- Sociale bewijskracht: 'Als veel anderen het doen, zal het wel goed zijn.' Een heel krachtig beïnvloedingsmechanisme. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat u content onder de aandacht brengt waar u veel positieve reacties op krijgt. De vermelding van het aantal reacties op een post trekt al meer bezoekers. Doe dit wel op basis van feitelijk gegevens, anders werkt het per direct tegen.
- Schaarste: Hoe minder van een product er is, hoe aantrekkelijker het product voor mensen wordt. Deze laatste is, zowel offline als online, erg goed te gebruiken. Zo kun u bijvoorbeeld melden dat u nog maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar heeft voor een bepaalde doelgroep.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.