Hoe kan Google Analytics het best ingezet worden?
Via Google Analytics is mer informatie te achterhalen dan enkel de bezoekrsaantallen. Een aantal tips:
- Betrouwbare data - De trackingcode van Google Analytics moet daarom op alle pagina’s van de website staan, niet enkel op de homepage. In de meeste CMS-systemen is het mogelijk de Google Analytics trackingcode toe te voegen aan de verschillende templates van een website, zodat Google Analytics automatisch is geïnstalleerd op elke pagina;
- Filter - Zorg dat het eigen bezoek via de beheerdersomgeving (ip-adres(sen)) wordt uitgefilterd, zodat de bezoekersaantallen juist worden weergegeven;
- Bepaal meetbare doelen - Aantallen bezoekers zeggen niet alles, ook is het vn balang na te gaan wat zij doen op de site. Nemen zij contact op? Kopen zij? Vragen ze een brochure aan? Het is belangrijk om hierin inzicht te krijgen. Dat begint bij het bepalen van de doelstellingen van uw website. Maak deze vervolgens meetbaar in de beheerdersomgeving van Google Analytics. Dit wordt in Google Analytics ook wel conversies genoemd. U kunt dan bijvoorbeeld zien of verkeer uit verschillende bronnen, zoals Google, Facebook en e-mailnieuwsbrieven, bijdragen aan informatieaanvragen;
- Stuur verkeersbronnen en campagnes op resultaat - Optimalisatie van een website voor een betere vindbaarheid in Google, inzet van AdWords, Facebook- en LinkedIn-advertenties en e-mailmarketing zijn allemaal nodig voor betere bezoekcijfers. Google Aanalytics maakt inzichtelijk of deze inspanningen ook daadwerkelijk meer contacten en leads opleveren. Er zijn hiervoor verschillende rapportage beschikbaar (zie deel Acquisitie in Google Analytics);
- Koppel Google Search Console aan Google Analytics - Dit onderdeel is onmisbaar om meer informatie te krijgen over de vindbaarheid van uw website in Google. Meer specifiek kunt u zo zien via welke zoekwoorden uw bezoekers komen. U kunt uw website gratis aanmelden en vervolgens koppelen in de beheerdersomgeving van Google Analytics. Daarna krijgt u statistieken over de vindbaarheid van uw website in Google, bijvoorbeeld in het rapport Acquisitie > Search Console > Zoektermen. Kijk in dit rapport vooral naar de zoekwoorden die in en top 3 positie in Google scoren, maar weinig klikken ontvangen. U kunt dan bijvoorbeeld nog eens kritisch kijken of de tekst van uw zoekresultaat wel aantrekkelijk genoeg is geschreven. Ook kunt u eens kijken naar zoekwoorden die resultaten van uw website weergeven onderaan op de eerste pagina in Google (bijvoorbeeld de posities 6 t/m 10). Vaak kunt u met een aantal goede aanpassingen in de tekst deze zoekresultaten een aantal posities laten stijgen;
- Meet interne zoekmachineresultaten door - Veel websites hebben een zoekfunctie. Met Google Analytics kunt u inzichtelijk maken welke zoektermen uw bezoekers gebruiken. Dat geeft een schat aan informatie over wat zij belangrijk vinden. U kunt uw content daarop aanpassen en aanvullen. Interne zoekmachineresultaten zijn in te stellen via de beheerdersomgeving van Google Analytics;
- Dashboards - U kunt met de dashboard functionaliteit in één overzicht alle belangrijke statistieken weergeven, wat veel zoektijd bespaart. Het inrichten van een goed dashboard vergt wel wat expertise. Er zijn echter standaarddashboards beschikbaar die u gemakkelijk kunt toevoegen aan u eigen Google Analytics account. Zo zijn er dashboards gericht op SEO, AdWords en social media.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.