Wat zijn de kenmerken van Instagram?
Instagram is een sociaal netwerk waar wereldwijd 400 miljoen gebruikers foto’s delen en korte video’s (van maximaal 15 seconden). Instagram dankt zijn populariteit vooral aan de mogelijkheid om de gedeelde foto’s (lees: selfies), mooier te maken met filters. Instagram-onderwerpen die veel aan bod komen in communities zijn mode, sport, eten en reizen. Met Instagram volgen jongeren beroemdheden, ze vormen communities waarin ze onderwerpen bespreken die ze leuk vinden en hebben contact met elkaar via hashtags, comments en direct messages (DM). Populaire modebloggers groeien meestal sneller op Instagram dan via hun eigen blog, voetbalclubs en sporters hebben er veel volgers. Tieners liken bijna alles van vrienden. Met termen als 'like4like' en 'follow4follow' proberen ze meer likes en volgers te krijgen. Jongeren liken gesponsorde content van hun idolen net zo makkelijk als niet-commerciële content. Het feit dat het om betaalde content gaat, zien ze niet als bezwaar, zolang het hen maar interesseert. Doordat er steeds meer oudere Instagrammers bij komen (tussen de 40 en 70 jaar), wijken jongeren uit naar andere kanalen, bijvoorbeeld met eigen tags en via de DM-functie.
In Nederland zijn er meer dan 2 miljoen gebruikers, van wie 1 miljoen dagelijks inlogt.
In Nederland zijn er meer dan 2 miljoen gebruikers, van wie 1 miljoen dagelijks inlogt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.