Hoe kan ik mijn Facebook-pagina er meer uit laten springen?
Met deze tips haalt u meer uit uw zakelijke Facebook-pagina:
- Begin een gesprek - De Facebookpagina van een bedrijf is de perfecte plek om te ontdekken hoe goed u klanten eigenlijk kent. Door het stellen van vragen aan klanten, het delen van nieuws en tips en mensen te laten vertellen wat zij belangrijk vinden, wordt betrokkenheid bij klanten gecreëerd. Betrokken klanten zullen sneller trouw blijven, waardevolle feedback geven, en een bedrijf aanbevelen bij hun vrienden – dit zijn allemaal potentiële nieuwe klanten.
- Plaats berichten over acties - Mensen ondernemen vaak pas iets – zoals het volgen van een Facebookpagina of het kopen van een product – wanneer ze daar een goede reden voor hebben. Berichten met acties, aanbiedingen en kortingen kunnen helpen om een groter publiek te bereiken en om nieuwe klanten te winnen. Door gericht aandacht te vragen voor acties of aanbiedingen via advertenties, zullen nog meer mensen tot handelen overgaan.
- Upload video's en maak playlists - Niet alleen een groot merk met een groot budget heeft de mogelijkheid om leuke video’s te maken. Producten en diensten kunnen op een authentieke en geloofwaardige manier in de schijnwerpers worden gezet door tips of informatie te delen via video’s die simpel te maken zijn met een smartphone, tablet of laptop. Video's die u op Facebook zet, kunt u ook bundelen in afspeellijsten (playlists). Deel howto-video's, nieuwe producten en video's van de werkvloer.
- Test de call-to-action-knop - Zakelijke Facebookpagina's kunnen een 'Aanzet tot actie'-knop hebben (rechtsonder in profielfoto). Test welke aanzet tot de meeste sales, likes en pageviews leidt. Voorbeelden zijn: 'Bekijk video', 'Shop nu' en 'Neem contact met ons op'.
- Deel exclusieve aanbiedingen - Met weggeefacties en aanbiedingen geeft u bezoekers een reden om vaker terug te komen. Werk in eerste instantie met acties die na 24 uur verlopen. Als het aantal interacties op uw pagina groeit, zet dan tijdsduur op een uur. Of laat bezoekers onderling een winnaar aanwijzen, bijvoorbeeld op basis van de leukste selfie-foto.
- Organiseer een wedstrijd - Plaats bijvoorbeeld een grappige foto en doe een oproep voor onderschriften. Zulke wedstrijdjes hoeven niet per se te worden beloond met prijzen; het gaat vooral om de entertainmentwaarde.
- Wees actief op andere pagina's - Reageer als bedrijfspagina op andere bedrijfspagina's, en like de pagina's van uw werknemers. En like bedrijven bij u in de buurt en met welke u veel samenwerkt of wiens diensten u afneemt. Grote kans dat die anderen zo'n gunst beantwoorden. De pagina's die u like't kunt u tonen in de linkerbalk van uw pagina. ('Meer' --> 'Tabbladen beheren').
- Vier mijlpalen - Breng volgers op de hoogte van uw wel en wee, zodat ze zich onderdeel voelen van een community. Zet bijvoorbeeld Google Analytics in om met uw achterban te delen uit welke geografische regio uw fans komen. Deze fans zullen zich sneller aangesproken voelen om te reageren en likes uit te delen, al is het maar omdat ze uit dezelfde stad komen.
- Maak een gepersonaliseerd tabblad - Het kost wat programmeerwerk, maar u kunt een extra tabblad toevoegen op uw pagina (naast 'Tijdlijn', 'Info' etc.). Daar kunt u bijvoorbeeld live chat een plek geven, of verzendinformatie, informatie over abonnementen, inschrijvingen voor events en ebooks.
- Test verschillende strategieën - Test welke posts tot de meeste interactie leiden. Begin bijvoorbeeld door op drie vaste dagen in de week een bepaald type content (tekst, foto's) te plaatsen. Wissel na twee tot vier weken van dag, en kijk welke dag het beste presteert.
- Gebruik Facebook Insights om te leren wat werkt - Wie zijn de bezoekers van een pagina? Op welk tijdstip wordt een pagina het vaakst bekeken? Hoe komen mensen op een pagina terecht? Welke berichten krijgen de meeste reacties?
- Upload achter-de-schermen-foto's - Veel werkgevers met vacatures hebben fraai vormgegeven websites, maar over de mensen achter het bedrijf is daar weinig te vinden. Voorkom dat uw Facebookpagina net zo anoniem is, en gun uw bezoekers een blik achter de schermen.
- Deel uw andere social media-kanalen - Zakelijke Facebookpagina's kunnen ook een effectieve manier zijn om uw aanwezigheid op andere sociale netwerken te laten zien. Voeg Instagram, Pinterest en Twitter dan ook toe.
- Voeg de recensiefunctie toe - Een sterke manier om het verhaal achter een organisatie te vertellen, is door feedback van klanten te delen. Daarnaast stimuleren positieve recensies dialoog en trekken ze bezoekers naar de site. Het vragen aan klanten om feedback te geven op een pagina resulteert vaak in positieve reacties en het toevoegen van een recensiefunctie zorgt ervoor dat de scores die uw klanten geven automatisch zichtbaar zijn op uw pagina.
- Bouw aan een goede klantenservice via Pages Messaging - Opvallen in de grote hoeveelheid online content en het creëren van loyaliteit kan door het aanbieden van bijzondere diensten. Zo zijn er nieuwe manieren om een bijzondere service te leveren met een persoonlijke noot, zoals met Page Messaging. Via deze functie is het sneller en eenvoudiger om vragen van klanten te beantwoorden. En door het automatische toevoegen van de reactiesnelheid op een pagina, zien klanten hoe behulpzaam een bedrijf is.
- Vind een nieuw publiek - Bedrijven kunnen groeien door een nieuw publiek aan te boren. Maak gebruik van een eigen database om aangepaste en of juist vergelijkbare doelgroepen te maken voor advertenties. Op deze manier worden mensen bereikt die een product of dienst waarschijnlijk het meest interessant vinden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.