Wat moet je op Facebook vooral niet doen?
Don’ts: doe dit vooral niet als u graag wil dat mensen uw bericht delen en erop reageren:
- Oproepen tot spam. Interacties zijn leuk, maar je kunt ook te ver gaan. Sommige bedrijven willen zo graag interacties, en laten dat ook zo hard blijken, dat het een beetje hopeloos overkomt. een voorbeeld hiervan is de oproep om zo snel mogelijk berichten te plaatsen met uw merkaanduiding, zodat er een ononderbroken serie ontstaat.
- Klakkeloos kopieren. Iedereen doet elkaar na. Het hoort er een beetje bij. U doet ergens op social media inspiratie op en vertaalt dat vervolgens naar een post voor uw eigen bedrijfspagina. Maar pas wel op: een kopie binnen uw eigen branche levert strafpunten op.
- De doelgroep onderschatten. Niets ergerlijker dan echt domme berichten.
- Oproepen tot delen. Like & Deel & Win. Van dergelijke acties is Facebook vergeven. Het is dubbelop, want delen en liken hebben hetzelfde effect. Eén van de twee volstaat. Daarnaast is het oproepen tot een like of reactie voor een winactie inmiddels geen probleem meer, maar een actie waarbij iemand iets kan winnen door te delen is volgens de voorwaarden van Facebook verboden. Hiermee riskeert u zonder pardon van Facebook verwijderd te worden.
- Ongepaste vragen stellen. In de drang naar interactie gaan sommige merken zo ver in hun ‘hunt for comments’, dat ze persoonlijke of genante vragen stellen die eigenlijk niet thuishoren op social media. Zo stelde de producent van Pepto, een medicijn tegen diarree en misselijkheid, de vraag: 'The most akward places to experience diarrhea? Go".
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.